Netflix doet goede zaken door controversiële advertenties

News
donderdag, 02 november 2023 om 13:30
netflix1f1623844084
Netflix heeft op woensdag aangekondigd dat het goedkope abonnement met advertenties nu 15 miljoen actieve maandelijkse gebruikers wereldwijd heeft. Dat is driemaal zoveel als het meest recente aantal dat in mei werd bekendgemaakt.
De stijging is aangekondigd in de financiële resultaten van Netflix. Het markeert een opmerkelijke groei voor Netflix, aangezien het bijna een jaar geleden is dat dit nieuwe abonnementsoptie werd geïntroduceerd. De aandelen van Netflix stegen woensdag met ongeveer 2 procent, wat aangeeft dat beleggers positief hebben gereageerd op dit nieuws.
Netflix introduceerde het goedkopere abonnement met advertenties parallel aan een strengere aanpak om het delen van wachtwoorden tegen te gaan. Dat was een poging om de inkomsten te verhogen te midden van een vertraging in de groei van het aantal abonnees. Tot dusver lijkt deze zet succesvol te zijn geweest. In het derde kwartaalrapport van het bedrijf meldde Netflix dat het 8,8 miljoen nieuwe abonnees heeft toegevoegd, meer dan wat Wall Street had verwacht. Bovendien verwacht het bedrijf een soortgelijke groei in het aantal abonnees in het vierde kwartaal.
Netflix heeft plannen om het goedkope abonnement te versterken met nieuwe functies, zowel voor adverteerders als voor gebruikers. De nieuw aangestelde President van Advertenties, Amy Reinhard, heeft aangekondigd dat adverteerders nu kunnen kiezen uit verschillende advertentieformaten, variërend van 10, 20 en 60 seconden, naast de reeds aangeboden opties van 15 en 30 seconden. Hierdoor krijgen adverteerders wereldwijd de kans om verschillende formaten te gebruiken.

Nieuwe functies voor abonnes

Ook leden van het abonnement kunnen nieuwe functies verwachten. Netflix zal de streamingresolutie verhogen naar 1080p voor deze gebruikers, bovenop het reeds beschikbare 720p. Daarnaast wordt het voor gebruikers mogelijk om films en series te downloaden naar hun apparaten, vanaf het einde van deze week.
Om binge-kijkers aan te trekken, zal Netflix vanaf het eerste kwartaal van 2024 een advertentievrije aflevering aanbieden nadat gebruikers drie opeenvolgende afleveringen van een serie hebben bekeken. Dit is bedoeld om de kijkervaring te verbeteren en gebruikers aan te moedigen meer content te consumeren.
De variant met reclames is 6 dollar goedkoper en geeft je ongeveer 4 minuten aan advertenties in een uur. Het abonnement is in verschillende landen in Europa beschikbaar, maar niet in Nederland.