Al maanden gaan er geruchten dat het niet goed gaat met
The Last of Us multiplayer game van
Naughty Dog. De studio heeft nu officieel het project
geannuleerd.
De originele
The Last of Us had een multiplayer modus genaamd Factions. Het tweede deel in de franchise had alleen geen modus om te spelen met meerdere mensen. Wel werkte Naughty Dog aan een multiplayer project, dat later zo ambitieus werd, dat het als standalone game werd gemaakt in plaats van een aparte modus voor
The Last of Us Part 2.
Het lijkt er alleen op dat de studio iets te ambitieus is geweest en teveel hooi op de vork heeft genomen. Eerder dit jaar kwamen er namelijk steeds meer berichten naar buiten dat de ontwikkeling van het naamloze The Last of Us multiplayer project in de problemen was geraakt. Naughty Dog zou veel ontwikkelaars
hebben overgeplaatst naar andere projecten, al beweerde de studio zelf dat er simpelweg ‘iets meer tijd nodig is’ om er een succesvolle game van te maken.
Nu blijft alleen dat dat laatste niet het geval was. De studio heeft namelijk aangekondigd dat The Last of Us Online officieel is geannuleerd. Dat heeft Naughty Dog laten weten in
een blogpost.
“Om The Last of Us Online uit te brengen en te ondersteunen, zouden we al onze middelen moeten inzetten om de content na de lancering jarenlang te ondersteunen, wat de ontwikkeling van toekomstige singleplayer-games ernstig zou beïnvloeden. Er lagen dus twee wegen voor ons: een studio worden die alleen live games maakt of ons blijven richten op verhalende singleplayer games, die het erfgoed van Naughty Dog hebben bepaald.”
Gefaald live service-project?
De laatste tijd heeft
Sony veel middelen gestoken om de focus te verleggen naar
live-service games, maar het begint er steeds meer op te lijken dat het niet de route naar succes is voor de uitgever. Niet alleen Naughty Dog worstelt er namelijk mee, er zijn zelfs geruchten dat
de onafhankelijkheid van Bungie in het geding is na tegenvallende resultaten. En dat terwijl de voormalige Microsoft-studio juist is overgenomen om de leiding te nemen in het live service-project.