Bij het ontwikkelen van
games moesten developers altijd rekening houden met de hardware in de consoles. Volgens
Matt Booty van
Microsoft is dat nu verleden tijd voor de
Xbox Series X.
Het is in het verleden erg duidelijk geweest als ontwikkelaars op de rem moesten trappen, zodat de console van die tijd de game wel kon draaien. Denk daarbij aan onzichtbare muren, omgevingen van een lagere kwaliteit of complete mechanics die uit de uiteindelijk versie gesloopt moeten worden.
Volgens Matt Booty is de Xbox Series X op een punt gekomen waarbij ontwikkelaars geen rekening meer hoeven te houden met de hardware. Dat laat de Head of Studios van Microsoft weten in een interview met
The Guardian.
Hardware in de Xbox Series X
Het is ook de reden geweest waarom er bij de
Xbox Games Showcase vorige week geen woord werd gerept over
de hardware in de Xbox Series X. Sony heeft herhaaldelijk de specificaties van de PS5 benadrukt en wat voor invloed de hardware heeft op de games, maar dat blijft achterwege bij Microsoft. Volgens Booty is dus de reden daarvoor dat de hardware geen enkele limitatie meer zal vormen voor de games die we de aankomende generatie te spelen zullen krijgen.