Starfield,
Redfall en Forza Motorsport zijn de eerste slachtoffers van de hogere
prijzen voor
full price games van
Microsoft. Microsoft volgt hiermee het voorbeeld van Sony en Ubisoft. Vooralsnog meldt Microsoft alleen de dollarprijzen, maar de verwachting is dat een vergelijkbare verhoging ook voor de Europese markt zal gaan gelden.
Vanaf 1 januari verhoogt Microsoft in ieder geval in de Verenigde Staten de prijzen van alle
first party games die voor
full price verkocht worden van 60 naar 70 dollar. Dat heeft het bedrijf verklaard in gesprek
met techwebsite IGN. Daarbij worden aankomende grote titels als Starfield, Redfall en Forza Motorsport
expliciet genoemd als games die de hogere verkoopprijs mee zullen krijgen.
Saillant detail daarbij is dat zowel Starfield en Redfall uitgesteld zijn van 2022 naar volgend jaar.
Volgens Microsoft 'reflecteert deze prijs de inhoud, grootte en technische complexiteit van deze titels.' Ook benadrukte Microsoft dat de games nog steeds bij lancering meteen op Game Pass zullen verschijnen. Met deze prijsverhoging volgt Microsoft in de voetsporen van concurrent Sony, Ubisoft en Take-Two, die al eerder over gingen op een prijsstelling van 70 dolllar en 70 euro voor nieuwe titels.
Komt de prijsverhoging ook naar Nederland?
In het statement wordt alleen gesproken over de prijsstelling van games in de Verenigde Staten. over andere landen wordt nog geen uitspraak gedaan, maar het ligt in de lijn der verwachting dat ook hier een vergelijkbare prijsverhoging door gevoerd zal worden.
Heel verrassend is de prijsverhoging niet.
Phil Spencer hintte al eerder naar een prijsverhoging, al hield hij
destijds de boot nog af. Daarbij had Phil het niet alleen over de prijs van games, maar ook over die van de Xbox Series consoles en Game Pass. Ook Tom Warren deed een duit in het zakje en speculeerde openlijk over hogere prijzen na de feestdagen. Het is dus goed mogelijk dat het niet bij deze prijsverhoging blijft, zeker niet nu Sony de
prijs van de PlayStation 5 al verhoogd heeft.