Red Bull Racing zat er sterk uit in de pre-season test en gaat als favoriet het nieuwe seizoen in. Bij
Mercedes kijken ze stomverbaasd naar de nieuwe ontwikkelingen van de
RB19.
Het vorige seizoen heeft
Red Bull Racing afgesloten met een flinke voorsprong ten opzichte van de concurrentie. Het zou daardoor sowieso een inhaalslag worden voor de andere teams, maar aan de andere kant heeft de Oostenrijk equipe wel veel minder tijd in de windtunnel in 2023.
De nieuwe RB19 zag er tijdens de pre-season test in Bahrein erg stabiel en snel uit, waardoor zelfs
Max Verstappen vrijwel niks te klagen had - een unicum. Bij
Mercedes hebben ze met verbazing gekeken naar de nieuwe auto van Red Bull Racing. Dat vertelt technisch directeur Mike Elliott aan
Auto, Motor und Sport.
In 2022 reed Red Bull namelijk nog met een heel hoge achterkant, terwijl andere teams juist kozen voor een lage achterkant, met veel porpoising tot gevolg. De RB19 heeft nu ook een heel lage achterkant gekregen, maar zonder de bijkomende nadelen.
Verbazing bij Toto Wolff
Ook
Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, heeft zich eerder al afgevraagd hoe Red Bull Racing dat voor elkaar gekregen heeft. De topman van Mercedes ziet een soortgelijke aanpak voor zijn auto namelijk allesbehalve werken:
“Als wij zo laag zouden rijden, dan breekt de onderkant van de wagen.”Red Bull Racing is overigens niet het enige dat team indruk heeft gemaakt tijdens de pre-season test. Ook
Aston Martin rijdt namelijk met een heel lage achterkant. Ontwerper Dan Fallows, die voorheen werkzaam was bij Red Bull Racing, heeft duidelijk goede lessen geleerd van Adrian Newey.