Vrijwel alles in de
Formule 1 draait om vooruitgang, om overal net een honderdste van een seconde extra te vinden. Maar
Max Verstappen rijdt ondertussen nog steeds rond met een stuur van oud-teamgenoot
Daniel Ricciardo.
Hoewel alle coureurs de beschikking hebben over bijna dezelfde opties met hun auto, betekent het niet dat alle sturen hetzelfde zijn. Sterker nog, de sturen kunnen flink van elkaar verschillen. Het stuur van
Williams was bijvoorbeeld de afgelopen seizoenen heel erg
basic en die heeft dit jaar eindelijk een upgrade gekregen.
Bij een topteam als
Red Bull Racing zou je dan ook de crème de la crème verwachten op het gebied van het stuur. Maar dat is opvallend genoeg niet het geval.
Max Verstappen gebruikt namelijk nog steeds grotendeels het stuur van
Daniel Ricciardo uit 2016. Dat laat hij weten aan de pers, waaronder
GPblog.com.
“Toen ik begon bij Red Bull heb ik gewoon gezegd: ‘Ik neem gewoon over wat Daniel heeft.’ En eigenlijk heb ik daarna ook niet heel veel veranderd. Op een gegeven moment ben je blij met je stuur, werkt alles redelijk. Dan hoef je ook niet heel veel te veranderen. De vorm is altijd hetzelfde gebleven."
Een agressief nieuw ontwerp
Waar wel veel veranderingen hebben plaatsgevonden, is op de RB20, de nieuwe auto van
Red Bull Racing voor het aankomende seizoen. Velen hadden verwacht dat het team vrij conservatief zou zijn, aangezien 2023 het meest dominante seizoen in de Formule 1 ooit was.
Maar Adrian Newey en zijn team hebben besloten om de auto flink op de schop te gooien. Verstappen
kan die beslissing wel waarderen. Volgens de drievoudig wereldkampioen is er moed nodig voor zo’n keuze.