Sponsors staan tegenwoordig in de rij om hun naam te verbinden met
Max Verstappen. Maar de regerend wereldkampioen raakt nu juist één van zijn meest loyale en oude sponsors kwijt.
Het is niet makkelijk om in de motorsport door te breken, laat staan de
Formule 1. Niet alleen heb je er enorm veel talent voor nodig, je hebt ook veel geld nodig. Dat betekent dat je familie heel rijk moet zijn of je hebt sponsors nodig. Zo wordt
Max Verstappen al een lange tijd gesponsord door supermarktketen
Jumbo.
Aan die samenwerking komt nu alleen een einde. De nieuwe Jumbo-topman Ton van Veen heeft aangekondigd dat het
contract met Verstappen wordt beëindigd. Tegenover het
AD laat Van Veen weten dat de sponsoring van de
F1-wereldkampioen simpelweg te duur is voor de supermarktketen.
“Max is natuurlijk een volksheld, maar hij acteert op het absolute wereldtoneel. Wij zijn een hele goede food retailer, maar alleen in Nederland en een beetje in België. We steken jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in sportsponsoring, maar ik kan iedere euro maar één keer uitgeven. Het geld dat naar Max gaat, kunnen we niet teruggeven aan de klant, of in duurzaamheid of gezondheid steken.”
Jumbo stopt met meer sponsoring
Het stopzetten van het contract met Verstappen komt niet uit de lucht vallen. Jumbo heeft namelijk al eerder besloten om
de sponsoring te beëindigen met teams in de motorsport. Dat kwam voornamelijk doordat die sportcontracten onderdeel zijn van het strafrechtelijk onderzoek naar voormalig topman Frits van Eerd.
Ook heeft de nieuwe directie al eerder aangegeven dat het erover nadenkt om helemaal te stoppen met het sponsoren van sportploegen. Dat betekent ook dat de wieler- en schaatsploeg van Jumbo-Visma mogelijk zonder geldschieter komt te zitten, terwijl die ploegen de laatste jaren enorm succesvol zijn geweest.