YouTube probeert al jarenlang zijn abonnementsdienst een succes te maken, maar dat is gepaard gegaan met veel tegenslagen. Het controversiële
YouTube Premium lijkt nu eindelijk wel een succes te worden.
Het is ondertussen alweer negen jaar geleden dat
YouTube een abonnementsdienst lanceerde, zodat gebruikers niet hoefden te kijken naar advertenties en het was mogelijk om video’s te downloaden. Destijds had het nog de naam YouTube Red, wat later in twee verschillende diensten werd onderverdeeld:
YouTube Premium en YouTube Music.
De diensten hebben nu een grote
mijlpaal bereikt. Volgens het bedrijf zijn er globaal nu namelijk 100 miljoen
abonnees voor YouTube Premium en Music. Dat heeft YouTube bekendgemaakt in
een nieuwe blogpost. Onder de 100 miljoen abonnees vallen alleen ook
trial accounts, dus het zijn niet daadwerkelijk zoveel betalende gebruikers.
Premium forceren op gebruikers
Hoewel YouTube Premium nu eindelijk een succes lijkt te zijn, is dat niet zonder slag of stoot gegaan. En ook de nodige controverse. Met name recent is YouTube Premium erg in opspraak geraakt. Ten minste, de manier waarop YouTube heeft geprobeerd de abonnementsdienst te forceren op gebruikers.
YouTube is namelijk hard bezig geweest om ervoor te zorgen dat
adblockers niet meer werken op het platform. Daarmee wilde het bedrijf het erg nuttig maken om een abonnement af te sluiten voor Premium. Ondertussen is ook de prijs voor Premium enorm gestegen in sommige regio’s naar meer dan 30 dollar per maand. In Nederland is de dienst nog relatief goedkoop met 11,99 euro per maand.