In 2017 zagen we een gedurfde crossover tussen
Mario en de
Rabbids van
Ubisoft.
Mario + Rabbids Kingdom Battle bleek een bijzonder geslaagde game en een vervolg kan dan bijna niet uitblijven.
Mario + Rabbids Sparks of Hope neemt je mee naar de ruimte en of de game ook lichtjaren beter is dan zijn voorganger lees je in onze review!
Na de gebeurtenissen van Kingdom Battle leven Mario en de Rabbids in een gezellige gekte samen in het Mushroom Kingdom. Maar even rust houden is er niet bij, want een groots avontuur begint eigenlijk nooit zonder dat een gevaarlijke schurk uit het niets aanvalt. In Mario + Rabbids Sparks of Hope is het Cursa, een vreemde entiteit uit de ruimte, die de vrede komt verstoren.
Curse verspreidt overal een zwarte smurrie genaamd Darkmess, die overal problemen veroorzaakt. Bovendien probeert ze de energie van de Sparks, een kruising tussen Rabbids en Luma’s voor zich te winnen. Met zo’n kosmische dreiging boven het hoofd is het niet minder dan logisch dat Mario de ruimte in gaat om de hulp in te roepen van Rosalina (bekend uit Super Mario Galaxy), als ze haar tenminste kunnen vinden.
De vrije loop
In je zoektocht naar Rosalina kom je langs verschillende planeten die allemaal in de greep zijn van de effecten van Darkmess en bovendien ook krioelen van de vijanden. Je zult dan ook geregeld op de vuist moeten met deze vijanden en dat gebeurt net als in Kingdom Battle met het systeem van een strategy RPG. Maar dat systeem is in Sparks of Hope wel een beetje op de schop gegaan.
Het is nog steeds een turn-based systeem, maar in plaats van dat je je beweegt op een raster kun je tijdens je beurt helemaal vrij bewegen binnen een bepaalde straal, die vrijheid ben je pas kwijt als je je wapen afvuurt. Dat geeft je veel mogelijkheden om bijvoorbeeld te testen waar je het beste kunt gaan staan voor een schot van je wapen. Ook kun je voordat je je wapen trekt misschien al wat vijanden verslaan door ze te tackelen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je door die tackle in een benarde positie op het veld terechtkomt.
Alle acties van je personages gelden overigens als één beurt waarin je zo vaak van personage kunt wisselen als je wil. In welke volgorde je welke actie met welk personage uitvoert kan van levensbelang zijn en de game kauwt zelden tot nooit iets voor. Jij moet nadenken over je strategie: winnen is jouw succes, verliezen is jouw schuld.
Wie wil je op je team?
Eén van de sleutels tot succes is het samenstellen van een goed team. Daarvoor moet je ten eerste kiezen welke helden er meevechten en vervolgens van welke Sparks ze hulp krijgen. Zowel helden als sparks zijn allemaal uniek en zijn meer of minder geschikt afhankelijk van de situatie.
Luigi is bijvoorbeeld een Sniper, die meer schade doet van een afstand, terwijl je met Rabbid Mario juist dichtbij je vijanden wil komen en het liefst meerdere in het vizier neemt. Dat is natuurlijk ook een risico, dus een spark die maakt dat je minder schade incasseert kan daar bijvoorbeeld van pas komen. Het ideale team samenstellen vergt wat denkwerk, maar gelukkig kun je je ook door de meeste gevechten slaan met een team dat misschien niet helemaal ideaal is.
Dat is maar goed ook, want ook hier komt de game zelden met suggesties. Aan de ene kant is het mooi dat je niet aan de hand door de game wordt geleid, maar doordat zoveel in onze eigen handen werd gelaten, hielden we op zeker moment op met experimenteren. Vrij laat in de game merkten we pas dat we Rabbid Luigi nog nooit op ons team hadden gehad. Iets meer gedwongen experimenten in de verplichte content had in onze beleving kunnen zorgen dat we verschillende helden beter waren gaan waarderen.
De weg vrijmaken
Overigens ben je niet de hele tijd in gevecht. Tussendoor moet je ook de planeten die je bezoekt verkennen, al is verkennen misschien niet helemaal het goede woord. De weg die je verplicht moet volgen is vaak vrij lineair. Wel moet je op die weg puzzels oplossen. Die steken goed in elkaar en vergen net als de gevechten enige observatie skills en denkwerk.
De weg wordt wat minder lineair als je je bezig gaat houden met sidequests en andere optionele content. Het is bovendien aan te raden dat je dat doet, want je kunt er allerlei handige dingen mee verdienen, waaronder bijvoorbeeld nieuwe Sparks en Skill Prisms. Je kunt de game prima uitspelen zonder al te veel sidequests te doen, maar wie weet wat voor voordeel je hebt van een nieuwe Spark.
Ook een Skill Prism is niet te versmaden: je verdient ze na bepaalde gevechten (ook verplichte) en geven je de mogelijkheid om de Skill Tree van je helden uit te breiden. Meer Prisms betekent meer Skills en dus meer mogelijkheden op het slagveld. Mocht je ooit om een Skill Prism verlegen zitten, dan kun je ze ook terugkrijgen door een Skill waar je bij nader inzien toch niet zoveel aan hebt als je had gehoopt weer op te geven. Je kunt dan ook naar hartenlust experimenteren met de Skill Tree.
Visueel spectaculair
Bij de onthulling van Sparks of Hope vroegen veel mensen zich af of de game stilletjes het bestaan van een
Switch Pro bevestigde. Intussen durven we te zeggen dat dat niet het geval is (of
Nintendo moet met een bijzonder late aankondiging komen), de game ziet er gewoon echt zo goed uit. De game is zowel op tv als in handheld modus een genot om te zien, al zal het OLED-scherm van onze Switch daar ook een bijdrage aan hebben geleverd.
Dit avontuur voert je langs allerlei prachtige locaties die grafisch ook echt mooi uit de verf komen. Nintendo is er altijd in geslaagd om mooie graphics neer te zetten met zwakke hardware en Ubisoft bewijst met deze game dat zij het ook kan.
Jammer genoeg hebben we wel wat framerate problemen gezien. Gelukkig zijn ze zeldzaam, dus erg storend zijn ze niet. Bovendien is er in een turn-based game weinig gameplay die verpest kan worden door een enkele framedrop.
Mario + Rabbids Sparks of Hope review - Een waardige opvolger
Onderaan de streep is Mario + Rabbids Sparks of Hope een waardige opvolger voor een van de meest onverwachte Nintendo Switch-hits. Het vernieuwde gevechtssysteem geeft je veel vrijheid om een gevecht op jouw manier aan te pakken. Dat je niet veel gestuurd wordt betekent bovendien dat het jouw verdienste is als een strategie goed uitpakt. Dat sommige helden wat ondergewaardeerd kunnen raken is jammer, maar we waarderen de keuzevrijheid die aan het probleem ten grondslag ligt.
Mario + Rabbids Kingdom Battle kon je misschien nog zien als een geslaagd experiment dat opviel omdat de Switch destijd nog niet bijzonder veel games had. Maar Sparks of Hope bewijst dat het concept gewoon staat als een huis. Zelfs in een najaar waarin we nog verschillende mooie titels verwachten voor de Switch kunnen we Mario’s kosmische avontuur met de Rabbids van harte aanbevelen.
Cijfer: 8.7