Op Android en iOS hebben respectievelijk
Google en
Apple een monopolie als het aankomt op het distribueren en verkopen van applicaties.
Microsoft wil nu alleen de strijd aangaan met een eigen
app store op smartphones, met behulp van
Activision Blizzard.
Door de jaren heen hebben Google en Apple veel kritiek gekregen op de
Play Store en App Store. Beide techgiganten hebben namelijk een monopolie in handen als het aankomt op app stores op de grootste mobiele platformen en doen er alles aan om die positie in handen te houden.
Microsoft wil daar alleen verandering in brengen. Dat blijkt uit
de documenten die Microsoft heeft aangeleverd aan de Competition and Markets Authority (CMA), zo meldt
The Verge. Microsoft legt uit dat een grote reden is voor de
overname van Activision Blizzard, om hun aanwezigheid op mobiele platformen uit te breiden.
“De transactie zal Microsoft beter in staat stellen een gamewinkel van de volgende generatie te creëren die op verschillende apparaten werkt, waaronder mobiele, dankzij de toevoeging van de inhoud van Activision Blizzard.”
Geen makkelijke strijd met Google en Apple
Microsoft weet dat het niet eenvoudig is om te concurreren met Google en Apple op hun eigen platformen. Met name omdat het voor gebruikers normaal is om de Play Store en App Store te gebruiken. Om daar verandering in te brengen, is volgens Microsoft een ‘grote verandering in het gedrag van consumenten’ nodig.
Dat wordt makkelijker gemaakt als gebruikers een aantal populaire titels alleen kunnen verkrijgen via een Xbox Gaming Store. Zo zijn
Call of Duty Mobile en
Candy Crush Saga bijvoorbeeld titels die enorm veel gespeeld worden en kunnen zorgen voor zo’n verandering. Maar dan moet eerst wel de overname van Activision Blizzard er doorheen komen.