Sony heeft grote plannen voor
live-service games. De ontwikkeling gaat alleen niet zo goed, want de helft van de
PlayStation live-service games zijn
uitgesteld.
De exclusieve games van PlayStation worden al jarenlang voornamelijk gekenmerkt door epische, singleplayer verhalen. Denk bijvoorbeeld aan franchises als The Last of Us, Uncharted, God of War, Ratchet & Clank en Spider-Man. Maar Sony wil daar verandering in brengen.
De Japanse uitgever is de laatste tijd namelijk bezig met een
push richting live-service games. Veel populaire en succesvolle games hanteren momenteel namelijk eenzelfde soort strategie, zoals bijvoorbeeld
Fortnite. Het is ook één van de redenen waarom Sony
Bungie heeft overgenomen.
Uit een call met aandeelhouders blijkt alleen dat het project niet zo succesvol verloopt als verwacht. Volgens Sony-president Hiroki Totoki is maar liefst de helft van de live-service games uitgesteld naar een latere datum, dat meldt onder andere
VGC.
““Van de twaalf titels, zullen er zes uitkomen voor het einde van het fiscale jaar 2025. Dat is ons huidige plan. Voor de overige zes titels, daar werken we nog aan.””
Problemen bij ontwikkeling
Eén van de games die waarschijnlijk flink is uitgesteld, is de multiplayer game van The Last of Us. De laatste tijd gaan er
veel geruchten over de ontwikkeling van het project en het gaat zelfs zo ver dat er vermoedens zijn dat de hele game is geannuleerd.
Bungie is niet alleen ingehuurd om live-service games voor Sony te maken, maar ook om de andere projecten te beoordelen. Naar verluidt zou de studio een negatief rapport hebben afgeleverd aan Sony over de voortgang van de game.