Er is het afgelopen jaar veel te doen geweest om
AI.
Kunstmatige intelligentie die beeld en tekst kan genereren is steeds breder beschikbaar en dat kan in theorie ook toegepast worden om game-ontwikkeling makkelijker te maken. Maar
Take-Two CEO Strauss Zelnick gelooft niet dat de games er uiteindelijk goedkoper van worden.
Binnenkort
verschijnt de eerste trailer van GTA 6, een game die tien jaar op zich heeft laten wachten. Dat soort wachttijden kunnen mogelijk wat ingeperkt worden, meent Strauss Zelnick, de baas van
Rockstar-uitgever Take-Two. Tijdens een investeerdersbijeenkomst liet de CEO weten dat AI het maken van een game als GTA makkelijker kan maken.
De technologie kan gebruikt worden om dingen te doen die voorheen niet mogelijk waren, of om tijdrovend en saai werk te versnellen. Om die reden heeft Take-Two zich ook altijd al bezig gehouden met AI-tools. Maar Zelnick wijst er ook op dat andere bedrijven ook zullen profiteren van AI en dat Take-Two en Rockstar nu niet automatisch voorlopen.
Zelnick denkt dan ook niet dat AI zelf hitgames kan maken, of dat creatievelingen onnodig worden in game-ontwikkeling. Bovendien neemt de concurrentie ook alleen maar toe, waardoor ontwikkelaars nog altijd alle middelen die er zijn in moeten zetten. Games als
GTA 6 worden dan ook groter en beter, maar niet per se goedkoper om te maken.
Is AI gebruikt in GTA 6?
Het blijkt uit Zelnicks opmerkingen niet of en in welke mate AI is gebruikt bij de ontwikkeling van
GTA 6. Het is goed mogelijk dat er technologieën zijn gebruikt die onder AI geschaard kunnen worden. Maar het soort kunstmatige intelligentie dat teksten kan genereren is mogelijk wat aan de nieuwe kant om intensief gebruikt te zijn in de afgelopen jaren ontwikkeling van GTA 6.