De mindere specs van de
Xbox Series S zorgen volgens ontwikkelaars voor uitdagingen. Vooral de videokaart lijkt een probleem te worden voor de ontwikkeling van games.
Toen de specificaties van de
Xbox Series S bekend werden leek het alsof het mindere RAM-geheugen van de console voor problemen ging zorgen. Immers heeft de S maar 10 gigabyte in vergelijking met de 16 GB van zijn grotere broertje, de Xbox Series X. De 16 gigabyte van de X zijn ook nog eens sneller dan de 10 van de Series S.
Dit zou problematisch kunnen zijn; ontwikkelaars moeten ervoor zorgen dat games die goed spelen op de Series X net zo goed draaien op de Series S. Maar het lijkt nu alsof het niet het geheugen is dat voor problemen zorgt, maar de videokaart. De videokaart van de Xbox Series X is met 12 TeraFlops vier keer sneller dan de 4 TeraFlops
GPU van de Series S.
Xbox Series S zorgt voor lagere prestaties
Oleksandr Shyshkovtsov, technisch directeur van
4A Games, zegt in een interview met
wccftech dat de zwakkere videokaart van de Xbox Series S voor uitdagingen zorgt bij de Oekraïense ontwikkelaar.
“De RAM is op dit moment geen probleem voor ons, maar de prestaties van de GPU zorgt voor uitdagingen voor toekomstige titels”, aldus Shyshkovtsov. De 4A Engine renderer is berekend op 4K resolutie op 60 fps. Dit terwijl de GPU van de Series S gericht is op een resolutie van 1080P.
Volgens de technisch directeur zal het laten vallen van de 4K resolutie uitgebreide berekeningen in de engine nodig maken, waardoor de prestaties van games nog verder zullen zakken. 4A Games is de ontwikkelaar van onder meer Metro: Exodus dat binnenkort een
next-gen upgrade krijgt voor de Xbox Series X en Playstation 5. Ook is er een
nieuwe titel met multiplayer onderweg voor op de nieuwe consoles.