GPU Xbox Series S zorgt voor uitdagingen volgens ontwikkelaar 4A Games

News
woensdag, 17 februari 2021 om 13:30
xbox series sf1604058701
De mindere specs van de Xbox Series S zorgen volgens ontwikkelaars voor uitdagingen. Vooral de videokaart lijkt een probleem te worden voor de ontwikkeling van games.
Toen de specificaties van de Xbox Series S bekend werden leek het alsof het mindere RAM-geheugen van de console voor problemen ging zorgen. Immers heeft de S maar 10 gigabyte in vergelijking met de 16 GB van zijn grotere broertje, de Xbox Series X. De 16 gigabyte van de X zijn ook nog eens sneller dan de 10 van de Series S.
Dit zou problematisch kunnen zijn; ontwikkelaars moeten ervoor zorgen dat games die goed spelen op de Series X net zo goed draaien op de Series S. Maar het lijkt nu alsof het niet het geheugen is dat voor problemen zorgt, maar de videokaart. De videokaart van de Xbox Series X is met 12 TeraFlops vier keer sneller dan de 4 TeraFlops GPU van de Series S.
xbox series s 4f1605170266

Xbox Series S zorgt voor lagere prestaties

Oleksandr Shyshkovtsov, technisch directeur van 4A Games, zegt in een interview met wccftech dat de zwakkere videokaart van de Xbox Series S voor uitdagingen zorgt bij de Oekraïense ontwikkelaar.
“De RAM is op dit moment geen probleem voor ons, maar de prestaties van de GPU zorgt voor uitdagingen voor toekomstige titels”, aldus Shyshkovtsov. De 4A Engine renderer is berekend op 4K resolutie op 60 fps. Dit terwijl de GPU van de Series S gericht is op een resolutie van 1080P.
Volgens de technisch directeur zal het laten vallen van de 4K resolutie uitgebreide berekeningen in de engine nodig maken, waardoor de prestaties van games nog verder zullen zakken. 4A Games is de ontwikkelaar van onder meer Metro: Exodus dat binnenkort een next-gen upgrade krijgt voor de Xbox Series X en Playstation 5. Ook is er een nieuwe titel met multiplayer onderweg voor op de nieuwe consoles.