Na lancering heeft Dragon’s Dogma 2 behoorlijk wat kritiek gekregen. Maar ondanks de controverse doet de game het erg goed qua
verkopen volgens
Capcom.
Bijna twaalf jaar lang hebben fans van
Dragon’s Dogma moeten wachten op een vervolg op de
cult classic. Het origineel kwam bij lancering moeilijk op gang, maar het werd pas echt een succesje voor Capcom toen de uitbreiding verscheen met Dragon’s Dogma: Dark Arisen.
Op dat succes hoeft de Japanse uitgever nu niet te wachten. Capcom heeft namelijk bekendgemaakt dat
Dragon’s Dogma 2 nu al 2,5 miljoen keer is verkocht, elf dagen na de lancering. Daarmee komt de franchise in totaal nu op 10 miljoen verkopen te liggen, waar de sequel nu dus al voor een kwart verantwoordelijk is.
Ter vergelijking: de originele Dragon’s Dogma had een maand nodig om een miljoen keer te worden verkocht en daar was zelfs een sale voor nodig.
De Japanse uitgever verklaart het succes van Dragon’s Dogma 2 deels door de vroege lancering van de
character creator. Twee weken voor de komst van de game werd de
tool al gelanceerd, met
veel unieke ontwerpen die op social media werden gedeeld.
Kritiek op Dragon’s Dogma 2
Ondanks de slimme vroege lancering van de character creator, is Dragon’s Dogma 2 ook het onderwerp geweest van de nodige controverse. Zo is de performance van de game op de consoles en PC niet geweldig door de hoge druk op de processor, maar met name de microtransacties schoten in het verkeerde keelgat bij veel mensen.
Capcom heeft namelijk besloten om in-game voorwerpen, zoals een Portcrystal die nodig is voor fast-travel, aan te bieden voor echt geld. Omdat Dragon’s Dogma 2 voor de volle pond wordt verkocht, vinden veel spelers het niet kunnen dat Capcom nóg meer geld probeert te incasseren.