Gamers moeten vaak kiezen tussen een hoge
resolutie of een hoge
framerate. Maar met AI-technieken als Nvidia’s
DLSS hebben games scherp beeld én een hoge framerate. PlayStations eigen versie van deze techniek, genaamd PSSR, zou een bijzonder hoog doel hebben.
De meeste
PS5-games bieden twee grafische modi. Performance Mode mikt meestal op 60 fps met een resolutie van 1080p, terwijl Fidelity Mode de framerate halveert, maar wel
4K beeld geeft. PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR), dat naar verluidt voor het eerst op de
PS5 Pro beschikbaar is, zou de verhoudingen heel anders moeten maken.
Volgens
Insider-Gaming heeft Sony namelijk het doel om met PSSR 4K resolutie met 120 fps weer te geven en
8K met 60 fps. Dat is alleen nog wel toekomstmuziek. Deze doelen zijn voor toekomstige console-generaties.
PSSR nog minder ambitieus op PS5 Pro
Op de PS5 Pro zouden 4K met 120 fps en 8K met 60 fps door hardwarebeperkingen nog onhaalbaar zijn. Voor deze console zou er met PSSR gemikt worden op 4K met 60 fps en 8K met 30 fps. Het is nog onduidelijk of die doelen ook haalbaar zijn.
Wat PSSR daadwerkelijk teweegbrengt, zullen we naar verluidt dit jaar nog met eigen ogen kunnen zien. Het zou namelijk Sony’s bedoeling zijn om
de PS5 Pro eind 2024 uit te brengen. De console is alleen nog niet aangekondigd en het zou bovendien kunnen dat de plannen nog gaan veranderen.