Netflix heeft eerder dit jaar een goedkoper
abonnement aangekondigd, maar dan wel met
advertenties. Naar verluidt is nu de lanceerdatum bekend, dat naar voren is gehaald door de concurrentie.
De laatste tijd is
Netflix abonnees aan het verliezen, wat een signaal is voor de streamingdienst om veranderingen door te voeren. Netflix is de duurste dienst en het is dan ook geen gekke reden voor abonnees om daarom te kiezen voor concurrenten.
HBO Max,
Disney+ en
Amazon Prime Video zijn bijvoorbeeld stuk voor stuk goedkoper dan Netflix.
Netflix is niet van plan om alle abonnementen goedkoper te maken, maar juist om een nieuwe
tier te introduceren. Je moet alleen wel genoegen nemen met advertenties. Volgens
Variety zal het goedkopere abonnement gelanceerd worden op 1 november in de Verenigde Staten, Canada, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Wanneer het abonnement naar Nederland komt is niet duidelijk.
Netflix vreest voor Disney+
Volgens Variety zou de releasedatum voor de nieuwe
tier eerst voor een later moment zijn gepland, maar is een release in november geforceerd door
Disney+. De concurrent is namelijk ook van plan om een abonnement met advertenties te lanceren op 8 december.
Disney kiest alleen wel voor een andere strategie. Waar Netflix een nieuw abonnement introduceert dat goedkoper is dan alle huidige tiers, zal Disney+ een optie met advertenties lanceren voor de huidige prijs. Het abonnement zonder advertenties zal vervolgens in prijs verhoogd worden. Of die prijsverhoging ook naar Nederland komt is nog niet bekend.