Nieuwste game in geliefde reeks valt niet in de smaak: dit gebeurde er

News
woensdag, 11 juni 2025 om 17:14
dragon age the veilguard rook
Bioware was ooit een heel succesvolle studio, maar recent staat de ontwikkelaar toch vooral bekend van zijn flops. De redenen waarom het zo mis gaat bij Bioware zijn nu onthuld.
Bioware was ooit een van de meest gerenommeerde studio's als het aankwam op het maken van RPG's met onder andere de originele Mass Effect trilogie, Dragon Age: Origins en Dragon Age: Inquisition. De laatste jaren is de studio echter een groot gedeelte van zijn glans verloren door onder andere Anthem en recentelijk Dragon Age: The Veilguard. In een artikel van bekende journalist Jason Schreier wordt uitgelegd waarom het zo mis gaat bij Bioware.
Daarbij wordt vooral gesproken over de meest recente flop uit de studio. Dragon Age: The Veilguard zou namelijk in een soort draaikolk van ellende terechtgekomen zijn tijdens de productie. Zo had uitgever EA aanvankelijk akkoord gegeven voor een singleplayer titel om in 2017 te besluiten dat de volgende Dragon Age een live-service multiplayer game moest worden. Dit plan werd eind 2020 weer omgegooid en Dragon Age: The Veilguard was ineens weer een singleplayer RPG.
Eind 2020 werd blijkbaar ook tegen medewerkers gezegd dat de game snel uit moest komen en dat er dus geen tijd zou zijn om grote veranderingen door te voeren. De ontwikkelaars kregen anderhalf jaar de tijd om de game op een fundamenteel niveau om te gooien, iets wat volgens de medewerkers eigenlijk onhaalbaar was. Als kers op de taart waren playtesters in 2022 absoluut niet tevreden over het resultaat van de geliefde studio.

Ruzie tussen Mass Effect en Dragon Age

Vooral het gebrek aan gewichtige keuzes werden in de feedback genoemd en dus werden halsoverkop nog een paar simpele keuzes toegevoegd. Om Dragon Age: The Veilguard af te maken werd het Mass Effect team van Bioware aan het project verbonden in 2023. Dat lijkt misschien een goed idee, maar de verschillende teams werken op een andere manier. Dit leidde dan ook al gauw tot ruzie tussen de Mass Effect en Dragon Age teams.
Beide teams hadden ook een andere visie over wat de game moest zijn en dit heeft onder andere geleid tot de afwijkende tonen in de game. Het herschrijven van bepaalde elementen in het verhaal bleek ook een probleem, want stemacteurs waren net begonnen met een staking waardoor nieuwe dialoog opnemen een probleem werd. Het resultaat was een game die uiteindelijk niet heel goed ontvangen werd.
EA gaf eerder dit jaar al aan dat de verkoopcijfers van Dragon Age: The Veilguard teleurstellend waren en suggereerde dat het zou komen doordat de game niet genoeg live-service elementen had. Na een aantal ontslagrondes en een herstructurering van Bioware is er nu nog een klein team dat werkt aan de volgende Mass Effect. Het is de vraag wat er nog meer mis gaat bij Bioware als ook die game geen succes blijkt te zijn.

Populair Nieuws