Na jaren wachten is het eindelijk zover:
Zelda-fans kunnen opnieuw op avontuur in Hyrule in
Tears of the Kingdom. Een nieuwe game betekent ook nieuwe vaardigheden voor Link, maar een van die vaardigheden is eigenlijk een cheat.
In Tears of the Kingdom hoef je niet meer bang te zijn dat je uren kwijtraakt doordat je de uitgang van een grot niet kan vinden. De game introduceert namelijk de nieuwe vaardigheid Ascend, waarmee je dwars door een plafond heen kunt gaan. Heel handig natuurlijk, maar het was helemaal niet de bedoeling dat Ascend onderdeel zou zijn van de game.
In een interview met
Polygon vertelt producer Eiji Aonuma dat Ascend zijn favoriet is van alle nieuwe vaardigheden.
‘’Ik ben iemand die, weet je, als ik een manier kan vinden om te cheaten, doe ik dat graag,’’ aldus Aonuma.
‘’Toen ik dus eenmaal de Ascend-vaardigheid had, was ik echt op zoek naar allerlei verschillende plaatsen om er gebruik van te maken.’’ ‘Cheaten is eigenlijk heel leuk’
Regisseur Hidemaro Fujibayashi haakt vervolgens daarop in om uit te leggen hoe de vaardigheid eigenlijk tot stand is gekomen.
‘’Weet je, dat herinnert me eraan – en ik denk niet dat we dit ergens anders hebben gedeeld – maar de Ascend-vaardigheid was eigenlijk het resultaat van een debug
feature die we in de game hebben.’’ Vervolgens legt de regisseur uit dat wanneer hij de grotten verkende, hij de vroege versie van Ascend gebruikte om de grotten weer te verlaten.
‘’En ik dacht, nou, misschien is dit iets dat bruikbaar kan zijn in de game. En het was precies rond die tijd dat meneer Aonuma zei: ‘Het is irritant om weer terug te gaan.’’’ De twee kwamen toen tot de conclusie dat cheaten eigenlijk heel leuk kon zijn en daarom besloten om Ascend in de game te laten zitten.