Dankzij een aantal grote updates en een succesvolle anime is
Cyberpunk 2077 in 2022 populairder dan ooit geworden. Deze nieuwe populariteit is zelfs zo groot dat de game geëerd werd bij de
Steam Awards. Je zou denken dat fans daar blij om zijn, maar veel spelers zijn er juist
boos om.
De
Steam Awards werden deze week uitgereikt en naast gebruikelijke categorieën als Game of the Year zijn er ook wat minder voor de hand liggende redenen om een prijs te winnen. Zo is er een Labor of Love-categorie, voor games die lang na hun release nog steeds ondersteund worden. Die prijs ging dit jaar naar
Cyberpunk 2077, wat bij de
Steam Awards helemaal afhankelijk is van een publieksstem.'
Maar veel spelers zijn het er helemaal niet mee eens dat
Cyberpunk 2077 de Labor of Love award verdiende. Het is wel waar dat er jaren na release nog ondersteuning is voor de game, maar dat maakt het nog geen Labor of Love, zo maken veel gebruikers kenbaar in een vloed aan nieuwe negatieve reviews. De prijs had volgens velen beter naar bijvoorbeeld
No Man’s Sky kunnen gaan.
De updates voor Cyberpunk 2077 zijn volgens veel spelers namelijk het minimale dat
CD Projekt RED zou moeten doen en niet meer dan dat. De huidige toestand van de game wordt omschreven als hoe de game bij release had moeten zijn. Een andere gebruiker zegt dat er onvoldoende nieuwe content is bijgekomen sinds release om een titel als Labor of Love te rechtvaardigen.
Cyberpunk Edgerunners verantwoordelijk voor Steam Awards-winst?
Het is logischerwijs een minderheid die het oneens is met de winst: anders had de game nooit een publieksstemming kunnen winnen (er zijn ook meer positieve dan negatieve reviews). Veel gebruikers vermoeden alleen dat er alleen op de game is gestemd omdat de Cyberpunk Edgerunners anime de game populair heeft gemaakt bij een nieuw publiek. Dat betekent alleen niet dat hij ineens beter is dan voorheen.