Hoewel
Cyberpunk 2077 na de nodige updates een stuk beter gewaardeerd wordt dan bij lancering, zijn sommige spelers nog steeds teleurgesteld in de game. Daarbij gaat de
kritiek niet naar de technische mankementen, maar naar het lineaire
verhaal van de game. Die kritiek vindt
quest director Paweł Sasko volkomen terecht.
Cyberpunk 2077 heeft meerdere mogelijke beginpunten en eindes, zoals niet ongebruikelijk is in RPG’s. Maar veel spelers hadden nog meer keuzevrijheid verwacht en vinden de game zoals hij nu is eigenlijk best lineair. Daar kan Paweł Sasko zich eigenlijk wel in vinden.
Op zijn
Twitch-kanaal vertelt Sasko dat de verwachtingen van de non-lineariteit van de game vrij hoog waren vanwege
The Witcher 3. Hij vindt
Cyberpunk 2077 nog steeds best non-lineair is, maar de game voldeed niet aan de verwachtingen. Ook denkt hij dat fans andere verwachtingen hebben bij vertakkingen van het verhaal dan wat de vertakkingen in de game daadwerkelijk veranderen.
Een specifiek moment waar Sasko op ingaat is het al dan niet redden van het personage Takamura. Dat is in principe een grote keuze in de game, maar de meeste spelers kozen ervoor om hem te redden zodra ze erachter kwamen hoe dat moest. Het gevolg is dat dat keuzemoment door spelers niet meer als een keuze wordt ervaren.
CD Projekt RED kan beter dan Cyberpunk 2077
Sasko begrijpt volkomen dat spelers de game wat lineair vinden, maar is er ook van overtuigd dat het beter kan. Sterker nog, Sasko zelf verwacht beter van
CD Projekt RED. Dat belooft hopelijk iets voor de Phantom Liberty DLC en
uiteindelijk de volgende games.