Sony CEO ziet veel problemen met cloud gaming

News
maandag, 05 juni 2023 om 10:30
Terwijl het al voor menig mens gelukt is om naar de maan te gaan lijkt het erop dat dingen als cloud gaming nog in volle ontwikkeling zijn. Kenichiro Yoshida, de CEO van Sony, laat weten dat er nog altijd veel problemen zijn rondom de nieuwe manier van gaming.
Om PlayStation games over het internet te kunnen streamen, oftewel gamen onder de naam cloud gaming, is en blijft voorlopig nog een ‘ingewikkelde ontwikkeling’, aldus Yoshida, CEO van Sony. Vooral latency is een probleem dat speelt, waarbij de output tijd langer duurt dan gewenst wanneer er voor input wordt gezorgd. Klik je bijvoorbeeld op het knopje ‘X’ op de controller, en het duurt 4 seconden voordat de actie waar ‘X’ voor zorgt wordt uitgevoerd, dan is de latency 4 seconden. "Er zijn ontzettend veel uitdagingen op het gebied van cloud gaming, maar wij zijn bereid deze uitdagingen aan te gaan."

Daluren zorgen voor problemen

Ook daluren zorgen voor problemen bij cloud gaming. Op bepaalde tijden, wanneer gamers niet aan werk of school zitten, zijn er maar weinig mensen die aan het gamen zijn. In die tijd moet Sony alleen wel de servers die cloud gaming ondersteunen openhouden, en dat kost geld. Sony is aan het achterhalen of dit bedrag terugverdiend kan worden wanneer er een piek is aan gamers, maar daar is het bedrijf nog niet over uit. "Ook voor Google en Microsoft zijn deze daluren een probleem, maar geven wel een mogelijkheid om AI uit te testen", aldus Yoshida.
Volgens PlayStation-baas Jim Ryan zijn er agressieve plannen om cloud gaming beter te begrijpen en te verbeteren. Tijdens de laatste PlayStation Showcase heeft Sony de Project Q Lite onthuld, een handheld die games vanaf de PlayStation 5 kan streamen. Het apparaat maakt opvallend genoeg alleen geen gebruik van cloud gaming.

Populair Nieuws