Terwijl het al voor menig mens gelukt is om naar de maan te gaan lijkt het erop dat dingen als
cloud gaming nog in volle ontwikkeling zijn. Kenichiro Yoshida, de CEO van
Sony, laat weten dat er nog altijd veel
problemen zijn rondom de nieuwe manier van gaming.
Om
PlayStation games over het internet te kunnen streamen, oftewel gamen onder de naam cloud gaming, is en blijft voorlopig nog een ‘ingewikkelde ontwikkeling’,
aldus Yoshida, CEO van Sony. Vooral
latency is een probleem dat speelt, waarbij de
output tijd langer duurt dan gewenst wanneer er voor
input wordt gezorgd. Klik je bijvoorbeeld op het knopje ‘X’ op de controller, en het duurt 4 seconden voordat de actie waar ‘X’ voor zorgt wordt uitgevoerd, dan is de
latency 4 seconden.
"Er zijn ontzettend veel uitdagingen op het gebied van cloud gaming, maar wij zijn bereid deze uitdagingen aan te gaan."Daluren zorgen voor problemen
Ook daluren zorgen voor problemen bij cloud gaming. Op bepaalde tijden, wanneer gamers niet aan werk of school zitten, zijn er maar weinig mensen die aan het gamen zijn. In die tijd moet Sony alleen wel de servers die cloud gaming ondersteunen openhouden, en dat kost geld. Sony is aan het achterhalen of dit bedrag terugverdiend kan worden wanneer er een piek is aan gamers, maar daar is het bedrijf nog niet over uit. "Ook voor Google en Microsoft zijn deze daluren een probleem, maar geven wel een mogelijkheid om AI uit te testen", aldus Yoshida.
Volgens PlayStation-baas Jim Ryan zijn er agressieve plannen om cloud gaming beter te begrijpen en te verbeteren. Tijdens de laatste PlayStation Showcase heeft Sony de
Project Q Lite onthuld, een handheld die games vanaf de PlayStation 5 kan streamen. Het apparaat maakt opvallend genoeg alleen geen gebruik van cloud gaming.