Consumentenbond wil lootbox regulatie

News
dinsdag, 31 mei 2022 om 15:30
lootboxf1653996745
De Consumentenbond vindt dat er flink paal en perk gesteld moet worden aan lootboxes, daarvoor pleit ze samen met 18 andere Europese consumentenorganisaties. Deze actie word ondernomen naar aanleiding van een rapport van de consumer council uit Noorwegen, getiteld Insert Coin. In het rapport staat dat spelmakers en ontwikkelaars psychologische trucs uithalen met spelers en dat ze daarom lootboxes kopen.
Dat ervoor gepleit wordt om nu actie te ondernemen is niet zo gek, want er is al langer heisa rondom het verdienmodel van games die lootboxes gebruiken. Volgens meer dan 18 Europese consumentenorganisaties zijn lootboxes manipulatief en worden ze agressief geadverteerd. Ook vinden de organisaties dat ontwikkelaars niet eerlijk zijn over de winkansen van spelers.
In het 'Insert Coin' rapport wordt ook gesproken over de valuta die gebruikt worden om de boxen te kopen. Je moet namelijk eerst je euro's of dollars omzetten naar het valuta van het spel, zoals we bij League of Legends RP gewend zijn om daar mee dingen te kopen. Omdat je dus euro's of dollars omzet naar in-game waarde is ons brein makkelijker bereid deze punten uit te geven aan bijvoorbeeld een lootbox.
In het rapport staat ook precies welke trucs er allemaal gebruikt worden om gamers te verleiden de lootboxen te kopen. Er zou gebruik gemaakt worden van aflopende timers die 'fear of missing out' (FOMO) oproepen. Door een combinatie van FOMO, in-game valuta en kansen die goed lijken maar dat niet zijn, worden gamers dus aan alle kanten gek gemaakt om een lootbox aan te schaffen. Zodra je er dan één koopt kan je ook nog eens gokverslaafd raken, omdat het systeem daar veel op lijkt.
cs go lootboxesf1586957986

Wat moet er volgens de consumentenbond gebeuren?

Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, moet er een verbod komen op het bedrieglijke ontwerp van lootboxes. Molenaar zegt:

In-game-aankopen zijn vaak met een druk op de knop gedaan. Natuurlijke drempels, zoals een gang naar de winkel of het surfen naar een specifieke website, ontbreken. Daarmee is het risico van een impulsaankoop groot, terwijl het recht om te retourneren ontbreekt.

Gameontwikkelaars vergroten dat risico nog eens met hun agressieve marketing. Sterker nog, ze spelen heel bewust in op de kwetsbaarheid van hun, vaak jonge, doelgroep. En daarmee gaan ze een grens over.

Wanneer er daadwerkelijk actie ondernomen wordt, is nog niet duidelijk. De wet moet namelijk op Europees niveau aangepast worden en dat kan nog wel even duren. Gelukkig zijn we in Nederland en België al wel een klein beetje beschermd. Dat leidt er helaas wel toe dat sommige games, zoals Diablo Immortal, ons land helemaal overslaan.