Consumentenbond dient klacht in over WhatsApp

News
woensdag, 14 juli 2021 om 17:30
whatsappf1631522124
De Consumentenbond heeft een klacht ingediend bij WhatsApp. De Nederlandse waakhond is van mening dat de berichtendienst te veel druk uitoefent op de gebruikers om akkoord te gaan met de nieuwe gebruikersvoorwaarden en het privacybeleid. De Consumentenbond heeft de klacht ingediend bij de Europese Commissie.
Naast de Europese Commissie ontvangt het Europese netwerk van consumentenautoriteiten de klacht ook. Hierbij horen ook nog eens zeven andere Europese consumentenorganisaties en BEUC, het overkoepelende orgaan. De andere zeven organisaties komen uit Frankrijk, Noorwegen, Tsjechië, Slowakije, Griekenland en Roemenië.
De aanklacht van de Consumentenbond stelt dat WhatsApp met haar nieuwe gebruikersvoorwaarden te veel druk uitoefent op gebruikers. Mochten gebruikers namelijk niet akkoord gaan, kunnen ze de dienst namelijk niet meer gebruiken. Facebook, het bedrijf achter WhatsApp, forceert gebruikers dan ook als het ware om akkoord te gaan met de voorwaarden omdat de app anders naar verloop van tijd niet meer bruikbaar is.

WhatsApp belemmert de keuzevrijheid

De keuzevrijheid van de klant komt dan ook in het geding volgens de Consumentenbond. Toen op 14 mei de voorwaarden veranderden ontstond er dan ook al ophef onder gebruikers. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond laat tegenover NOS het volgende weten:

"WhatsApp beperkt consumenten in hun keuzevrijheid: als je niet accepteert, kun je Whatsapp niet meer gebruiken. De contractvoorwaarden zijn bovendien niet transparant. En dat is in strijd met de wet. Daarnaast loopt er al een onderzoek naar het privacybeleid van Whatsapp wegens inbreuken op de privacywetgeving. Dat maakt de noodzaak tot ingrijpen door de autoriteiten extra groot. WhatsApp moet de rechten van consumenten respecteren."

Verder staat Facebook ook niet bekend om het goed bewaren van privacygevoelige informatie.