Later dit jaar komt Obsidian Entertainment met
Avowed, een nieuwe
RPG. En volgens de game director kunnen de spelers de game weer vaker uitspelen.
Het is alweer ruim drie jaar geleden dat
Avowed werd aangekondigd door Obsidian Entertainment, nadat de studio was overgenomen door Microsoft. De originele pitch voor Avowed was Obsidian’s versie van
The Elder Scrolls V: Skyrim, maar sindsdien is de studio van dat plan afgestapt.
De nieuwe versie van de game is meer gericht op het verhaal en de personages en tijdens de
Xbox Developer Direct en later een uitgebreide gameplay showcase kregen we daar meer van te zien. Zo zouden spelers ook weer ingrijpende keuzes kunnen maken tijdens quests.
De vraag is dan natuurlijk meteen of er meerdere
eindes zijn. In gesprek met
IGN heeft game director Carrie Patel daar direct duidelijkheid over gegeven.
“Ik bedoel, het is een Obsidian game. Wat zouden we zijn als er geen meerdere eindes in de game zitten?”
Wisselende schaal van impact
Hoeveel eindes er precies in de game zitten, daar heeft Patel niets over gezegd. Wel is de game director dieper ingegaan op de mate van impact die keuzes zullen hebben. Zo zullen bepaalde opties niet meteen zorgen voor een bepaald einde, alsof het een dominosteentje is. Het gaat er meer om hoe spelers consequenties interpreteren en daarop reageren.
De consequenties van keuzes moeten volgens Patel soms ook aankomen als een verrassing. Als alles uitspeelt zoals je het verwacht, ‘dan wordt het al snel saai’. Tegelijkertijd zullen ook niet alle quests zorgen voor gigantische gevolgen. “Soms is het verhaal dat je beleeft gewoon heel erg persoonlijk voor de betrokken personages. En dat is ook goed.”