Er zijn maar weinig games voor nodig geweest om van Astro Bot een PlayStation-mascotte te maken. Zijn vorige games waren vrij kleinschalig, maar in september beleeft hij een groot avontuur. Maar opvallend genoeg betekent groot in dit geval niet lang.
PlayStation beleeft veel succes aan zijn verhalende single-player avonturen. Een lange speelduur wordt daarbij vaak gezien als een pluspunt. Sommige mensen gaan zelfs zo ver om de waarde van een game te bepalen aan de hand van hoeveel de game per minuut of uur kost als je de prijs deelt door het aantal uren dat je zoet bent.
Eerder werd al onthuld dat Astro Bot zo’n 80 levels zou hebben. De aanname dat de game daarmee een aardige speelduur zou hebben lag dan ook voor de hand. Maar Nicolas Doucet, het studiohoofd van Astro Bot-maker Team Asobi, laat in een interview met de Franse YouTuber Julien Chièze weten dat een lange speelduur nooit een doel was voor de game.
Er is nooit een doel gesteld voor een bepaald aantal uren dat de speler in de game moet steken. De kwaliteit van de levels en het tempo van de game waren belangrijker voor Team Asobi. Om die beide stabiel hoog te houden, zijn levels nooit langer opgerekt dan ze leuk bleven.
De geschatte speelduur van Astro Bot is daardoor ondanks het grote aantal levels vrij laag gebleven. Doucet schat dat de game ergens tussen de 12 en 15 uur lang is. Of dat een snelle playthrough is, of 100 procent, is niet helemaal duidelijk.
Hoe lang je zelf bezig bent met de game kun je over een kleine twee maanden ontdekken. Astro Bot ligt namelijk in de winkel vanaf 6 september. In de tussentijd zijn er nieuwe updates voor Astro’s Playroom waarmee je je een beetje kunt voorbereiden.