Vier jaar lang gebruikte
Apple de gehate 'vlindertoetsenborden' voor haar MacBooks. Daar zijn veel klachten over gekomen, waardoor de techgigant nu veel moet gaan betalen aan haar klanten.
De vlindertoetsenborden van Apple hebben de naam gekregen, vanwege de scharnieren onder de toetsen. Het leek op een slim vervolg op de gebruikelijke schaarscharnieren, maar al snel bleek dat de toetsenborden van de MacBooks een ramp waren voor gebruikers. De toetsenborden maakten typen namelijk al snel zeer lastig of zelfs onmogelijk wanneer er stof of vuil onder de toetsen kwam te zitten.
Tussen 2015 en 2019 gebruikte Apple de gehate toetsenborden en zou hebben geweten van het probleem, zonder adequaat te handelen. Zo zouden defecte toetsenborden zijn vervangen door precies dezelfde, problematische toetsenborden. Daardoor hebben veel Amerikaanse klanten besloten om gezamenlijk een aanklacht in te dienen, een zogeheten class action lawsuit.
Daarvoor is nu een
schikking getroffen, zo meldt
Reuters. Apple moet de getroffen klanten in totaal maar liefst 50 miljoen dollar betalen. Hoewel Apple de klanten gaat betalen, wil het geen schuld erkennen voor de problemen.
Nieuwe toetsenbord voor MacBook
Met de komst van de
MacBook Pro 2020 is Apple weer overgestapt op de traditionele schaarscharnier voor de toetsenborden van haar laptops. Apple noemt de verbeterde
toetsenbord de Magic Keyboard.
Het vlindertoetsenbord is overigens niet de enige vernieuwing voor MacBooks waar Apple geen fans mee heeft gemaakt. Zo kwam het bedrijf ook met de Touch Bar voor de
MacBook Pro. Dit
touchscreen boven het toetsenbord geeft je meer functies, maar veel gebruikers misten de standaard fysieke knoppen voor F-functies en het volume. Voor de nieuwe modellen van de MacBook Pro is Apple dan ook weer
teruggegaan naar de gebruikelijke fysieke knoppen.