Apple heeft deze week een nieuw
beleid gelanceerd voor de
App Store. Door de veranderingen eist Apple nu nog meer geld van iOS ontwikkelaars voor aankopen in apps.
Deze maand staat voor Apple in het teken van de nieuwe iPads die gelanceerd zijn. Maar stilletjes heeft de techgigant ook een nieuw beleid geïntroduceerd voor de
App Store die een enorme invloed heeft op bepaalde apps en de ontwikkelaars.
Sinds deze week eist Apple namelijk iOS developers de
in-app purchase optie gebruiken voor
boosts van posts in social media apps. Het lijkt een kleine
verandering, maar het betekent dat Apple daar nu ook dertig procent van de inkomsten op ontvangt. En dat is een verandering waar
Meta allesbehalve blij mee is. Dagelijks verkoopt het bedrijf namelijk veel boosts via Facebook en Instagram en daar moet het nu een substantieel deel van inleveren.
Tegenover
The Verge laat Tom Channick, de woordvoerder van Meta, dan ook weten niet gediend te zijn van Apple’s praktijken.
“Apple blijft zijn beleid ontwikkelen om zijn eigen bedrijf te laten groeien terwijl het anderen in de digitale economie onderbiedt. Apple zei eerder dat het geen deel van de reclame-inkomsten van ontwikkelaars nam, en is nu blijkbaar van gedachten veranderd.”
Nog meer advertenties voor Apple
De veranderingen in de App Store gelden ook voor apps die
NFT’s verkopen. Elke verkoop van een
NFT moet nu via de
in-app purchase lopen, want opnieuw een
commissie percentage van 30 procent betekent voor Apple. Daardoor zal de NFT-handel op iOS nog een grote klap te verduren krijgen.
Er waren eerder al geruchten dat Apple ook
meer advertenties naar de iPhone zou brengen en
dat is nu het geval. In de App Store zijn namelijk meer plekken voor
ads te vinden en ook in de apps van Apple zelf. Er is nu bovendien veel kritiek op
advertenties die verschijnen. Zo zijn er gebruikers
die een advertentie voor gokken zagen, terwijl je juist zochten naar een app die helpt met een gokverslaving.