Alarmnummer 112 is niet altijd bereikbaar via 4G of WiFi

News
woensdag, 10 november 2021 om 14:30
rsz 4pexels uttar pradesh 4267524f1636541708
Het alarmnummer 112 is niet in alle gevallen te bereiken met 4G en WiFi, volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder heeft telecombedrijven aangesproken en wil dat het probleem eind dit jaar is opgelost.
Met je mobiel bellen naar 112 gaat volgens ACM vaak met 2G of 3G-netwerken. Deze netten worden nu langzamerhand vervangen. Daarom zijn er eerder al regels opgesteld voor telecombedrijven om ervoor te zorgen dat 112 bereikbaar kan zien via alle technieken die ze gebruiken voor mobiele telefoongesprekken. Hier zijn ook 4G en bellen via wifi onderdeel van. Het gaat om bellen via een normaal telefoonnetwerk, dus niet om bellen via apps zoals FaceTime of WhatsApp.
In de regels die op 1 juli zijn ingegaan, staat ook dat de telecombedrijven ervoor moeten zorgen dat de identiteits- en locatiegegevens van de beller doorgegeven moeten worden aan de meldkamer van 112. Hierdoor kan er in een noodsituatie sneller actie worden ondernomen.

Identiteitsgegevens nog niet op orde

De locatiegegevens zijn volgens de toezichthouder al in orde, maar de identiteitsgegevens nog niet. De identiteitsgegevens worden via een andere procedure aangeleverd aan de meldkamer van 112. Als mensen bijvoorbeeld bellen met een prepaid-simkaart kan de meldkamer niet achter de identiteit van de beller komen, omdat deze een anonieme simkaart bevat. De Autoriteit Consument & Markt heeft bij de betrokken partijen erop aangespoord dat ze moeten regelen dat ook deze gegevens beschikbaar moeten komen voor de meldkamer.
Het bereiken van 112 moet in de toekomst vlekkeloos werken, zodat het alarmnummer in de toekomst altijd gebeld kan worden in geval van nood.

Populair Nieuws