AI experiment BioWare gaf “zielloos” resultaat

News
woensdag, 31 mei 2023 om 14:00
mass effect legendary editionf1619649110
Er is de laatste tijd veel aandacht voor kunstmatige intelligentie. Het kan helpen met alledaagse taken, maar sommigen zien er ook andere mogelijkheden in, zoals het genereren van content voor games. Maar een voormalig BioWare-ontwikkelaar kan niet zeggen dat experimenten daarmee ooit iets opleverden.
Er zijn veel AI bots die teksten kunnen genereren in natuurlijk overkomende taal. Dat geeft veel mogelijkheden als je een opzetje nodig hebt voor een tekst, maar er zijn ook mensen die er veel meer mee willen doen. Ubisoft heeft bijvoorbeeld een AI-tool om schrijvers te helpen en schrijvers in Hollywood staken omdat ze meer zekerheid willen over hun toekomst naast AI.
Maar David Gaider, voormalig narrative director van de geliefde game-studio BioWare (Mass Effect, Dragon Age), ziet er niet zoveel toekomst in AI. Als reactie op een artikel van The Guardian over AI-gegenereerde content in games vertelt Gaider dat BioWare hier meerdere keren mee heeft geëxperimenteerd. Het resultaat was steevast “zielloos”.
De AI was steeds inderdaad in staat om een quest te verzinnen die in een RPG paste, maar ze waren nooit beter dan een vrij standaard quest waarin je een bepaald item moet verzamelen. Gaider meent dat een kunstmatige intelligentie iets kan maken dat een speler misschien even bezighoudt, maar absoluut niet in staat is om iets te maken dat niet oppervlakkig is.

“AI blijft worstelen met games”

Gaider ziet het niet gebeuren dat AI ooit iets kan schrijven dat een speler echt boeit. Een AI weet hoe een verhaal eruit hoort te zien, maar kan er alleen een opbouwen uit stukken die de AI al heeft gezien. Als kunstmatige intelligentie ooit zover komt dat het games kan schrijven zoals een mens dat kan, is de technologie volgens Gaider al zo gevaarlijk dat de mogelijkheid dat er games mee gemaakt worden een kleine zorg is.

Populair Nieuws