Ubisoft heeft een opvallende aankondiging gedaan. De Franse uitgever heeft namelijk Ubisoft Ghostwriter onthuld, een
AI tool die ontwikkelaars moet helpen met het schrijven van
dialogen voor games.
Er gaat tegenwoordig enorm veel tijd zitten in het maken van games. Dat komt mede doordat veel titels tegenwoordig een open wereld hebben, met name de games van Ubisoft. Denk bijvoorbeeld aan de werelden van
Assassin’s Creed en
Watch Dogs. Niet alleen moet zo’n wereld gemaakt worden, er zit ook veel werk in het opvullen van de wereld met karakters en bijbehorende dialogen.
Om dat werk wat makkelijker te maken komt Ubisoft nu met een nieuwe AI tool genaamd
Ubisoft Ghostwriter. De tool zorgt ervoor dat de eerste versie van ‘NPC barks’, de dialogen die karakters op de achtergrond voeren of interacties die ze hebben met de speler, makkelijk gegenereerd kan worden. Dat zou volgens Ubisoft La Forge, de
research and development-tak van de uitgever, veel tijd schelen voor scriptschrijvers.
Ghostwriter is niet bedoeld om scriptschrijvers werkloos te maken. Volgens Ubisoft zal de tool zorgen voor een eerste draft, die vervolgens waar nodig aangepast kan worden door schrijvers. Daardoor zal er meer tijd over zijn om te werken aan ‘andere belangrijke game-elementen’.
Kritiek op de AI tool van Ubisoft
Sinds de aankondiging is er flink wat
kritiek gekomen op Ubisoft. Verschillende schrijvers in de game-industrie vinden de AI tool geen goede
ontwikkeling en hebben juist liever dat Ubisoft het geld dat in Ghostwriter is gestoken, wordt gebruikt om meer schrijvers aan te nemen.
Alanah Pearce, schrijver voor Santa Monica Studio, stelt ook dat het waarschijnlijk meer tijd kost om de teksten van een AI tool aan te passen, dan gewoon zelf stukjes dialoog schrijven.