Zo werken de nieuwe F1 sprintraces in 2022

Article
woensdag, 20 april 2022 om 11:30
si202203270391 newsf1648716140
Sinds vorig seizoen hebben de FIA en Liberty Media het sprintweekend geïntroduceerd in de Formule 1. Voor 2022 gaan de F1 sprintraces alleen op de schop. Dit gaat er allemaal veranderen vanaf de Grand Prix van Imola!
Het Formule 1-seizoen van 2022 is nu drie races oud en sindsdien is er al veel gebeurd. Zo heeft Ferrari laten zien dat het the team to beat is en Red Bull Racing is de grootste concurrent voor het team uit Maranello. Bij RBR is er alleen één groot probleem: de auto is niet bepaald betrouwbaar.
Zo is Sergio Perez uitgevallen in de Grand Prix van Bahrein en Max Verstappen heeft zelfs bij twee races niet de eindstreep kunnen halen, puur en alleen door technische problemen. Daardoor is het een flinke uitdaging voor de kersverse wereldkampioen om zijn titel te prolongeren. De Nederlander zal dan ook dolgraag willen winnen in Imola. Verstappen weet in ieder geval wel hoe dat moet, want vorig jaar won hij ook de Grand Prix van Imola.
Het weekend in Italië is alleen wel speciaal, want het is deze keer geen normaal raceweekend. De Grand Prix van Imola betekent namelijk het eerste sprintweekend van 2022.
si202203110473 newsf1649344921

Hoe zit het sprintweekend in elkaar?

Voor een sprintweekend hanteert de FIA niet de vaste structuur van twee vrije trainingen op vrijdag, de derde vrije training en kwalificatie op zaterdag en de race zelf op zondag. In plaats daarvan zal aankomende vrijdag eerst de eerste vrije training gehouden worden, om daarna meteen door de gaan met de kwalificatie. Die kwalificatie is alleen niet voor de race op zondag, maar voor de sprintrace.
Die race zal zaterdag verreden worden van 16:30 tot 17:30. Zoals het tijdstip en de naam als aanduidt, gaat het om een kortere race dan normaal. Het resultaat van die race zal vervolgens bepalen wat de startposities zijn voor echte race op zondag. Het is dus belangrijk voor de coureurs om niet te crashen tijdens de sprintrace.
Dat laatste heeft vorig jaar dan ook wel eens gezorgd voor wat voorzichtige sprintraces, waarbij coureurs duidelijk niet teveel risico’s wilden nemen. En dat was voor de fans dan ook niet een heel groot spektakel. Maar om daar verandering in te brengen hebben de FIA en Liberty Media nu een aantal regelveranderingen doorgevoerd voor het sprintrace-concept.
si202203190303 newsf1647865562

Wat is er veranderd aan de sprintraces?

Om sprintraces interessant te maken voor coureurs, op de startpositie na, werden er ook een paar punten verdeeld op de zaterdag. Vorig seizoen ging het daarbij alleen om de top drie, de plekken die standaard worden ingenomen door de topteams. Daardoor was het voor de coureurs in het middenveld alleen niet echt interessant om iets te gaan proberen.
Daar is in 2022 verandering in gekomen. Er zijn nu namelijk punten te pakken voor de eerste acht posities. De nummer één krijgt acht punten en dat loopt af naar één punt voor de coureur die als achtste over de streep komt. Dat betekent ook voor bijvoorbeeld Max Verstappen dat hij belangrijke punten kan scoren in de strijd om de titel, want er zijn in het weekend maximaal 34 punten te scoren, in plaats van 26.
Er is daarnaast ook een andere verandering doorgevoerd voor de sprintraces, wat meer voor de criticasters is gedaan. Voorheen was namelijk het geval dat degene die de sprintrace won officieel in de boeken kwam als degene die ‘pole position’ had behaald. Dat is normaal juist voor degene die de snelste tijd neerzet tijdens de kwalificatie. Veel fans waren het daar niet mee eens, waardoor de FIA en Liberty Media hebben besloten om de winnaar van de kwalificatie weer de titel ‘polesitter’ te geven. De winnaar van de sprintrace zal wel gewoon de Grand Prix vanaf pole position beginnen.
De Grand Prix van Imola zelf zal van start gaan om 15:00. Wil je de race live volgen, dan kan je dat doen bij Viaplay of F1 TV Pro, of je kan op deze manier de race gratis kijken.

Populair Nieuws