Voor het jaar voorbij is, ligt de
PS5 Pro in de winkel. Die moet games een stuk mooier maken en beter laten draaien. Maar betekent dat ook dat er games zullen zijn die alleen op de vernieuwde console draaien?
Het bestaan van de
PlayStation 5 Pro is eindelijk zeker. De huidige PS5 kent fidelity mode en performance mode, waarbij de ene de voorkeur geeft aan resolutie en de andere aan framerate. De Pro-variant moet bij veel games zorgen dat je die keuze niet meer hoeft te maken: je games kun je dan spelen in 4K bij 60 fps.
Maar betekent dat ook dat er games zullen zijn die misschien helemaal niet speelbaar zijn op de normale PS5? Het is geen onlogische gedachte dat een wat krachtigere console ook games kan draaien die op de standaardversie niet mogelijk zijn. Toch is het vrij onwaarschijnlijk dat de
PS5 Pro exclusieve games krijgt.
Geen precedent
De PS5 Pro is niet de eerste console die binnen een generatie zorgt voor wat betere performance en mooiere beelden. PlayStation, Xbox en Nintendo hebben alle drie wel eens een Pro-console uitgebracht, zij het niet altijd met de Pro-naam. Soms zijn er ook inderdaad exclusieve games voor de verbeterde versies, zoals bij de New Nintendo 3DS uit 2015.
Maar bij Sony is zoiets nog niet gebeurd, in ieder geval niet bij de PS4 Pro. Er waren genoeg games die betere prestaties beloofden op een PS4 Pro, maar tot het bittere einde is elke PS4 game speelbaar geweest op het standaardmodel. Het was in de laatste jaren soms een beetje behelpen op de originele PS4, maar de games werkten wel.
Eenzelfde situatie lijkt waarschijnlijk bij de PS5 en de PS5 Pro. Sony wil wel graag dat ontwikkelaars voor al hun games rekening houden met de PS5. Het bedrijf wil een game
liever wel "PS5 Pro Enhanced" kunnen noemen dan niet. Maar dat betekent niet dat er games exclusief voor PS5 Pro zullen zijn.
Hardware-verschil niet bijzonder groot
De PS5 Pro is ook eigenlijk niet bijzonder veel krachtiger dan de bestaande PS5. Veel
componenten zijn hetzelfde, waaronder de processor. Het grootste verschil zit hem in de grafische kaart, die op de PS5 Pro betere ray-tracing en 4K-resolutie bij 60 fps mogelijk maakt. Dat laatste is dankzij een AI-upscaling systeem.
Momenteel is er weinig dat erop wijst dat de PS5 Pro games kan draaien die totaal onmogelijk zijn op de PS5. Ray-tracing is er bijvoorbeeld al op de PS5, maar dan minder goed dan op de Pro-versie. Ook zijn zowel 4K als 60 fps opties op de huidige console, alleen is het bij veel games niet tegelijk mogelijk. In zekere gebruikt de PS5 Pro technologie die de PS5 niet heeft, om dingen te combineren die de PS5 wel al kan.
PS5 Pro exclusives financieel niet handig
Verder is het natuurlijk twijfelachtig of het voor Sony wel handig is om een PS5 Pro exclusive te maken. Voor zover bekend is maar een klein deel van alle verkochte PS4-consoles een PS4 Pro geweest. Elke game die exclusief voor een Pro-console gemaakt wordt, beperkt alleen maar onnodig zijn bereik.
Dat lijkt misschien een manier om meer Pro-consoles te verkopen, maar op de verkoop van een game verdient Sony in verhouding meer
dan op een console. Het is dus een stuk fijner voor Sony’s portemonnee als alle PS5-eigenaren potentiële spelers zijn voor een nieuwe game. Daar weegt een paar enthousiastelingen die een Pro-console koopt voor een klein aantal
exclusives niet tegenop.