Bij de onthulling van de
PS5 Pro liet sony een aantal games zien die dankzij de vernieuwde hardware 4K graphics konden combineren met 60 fps. Dat moet de keuze tussen fidelity mode en performance mode in games irrelevant maken. Maar volgens Tom Warren van The Verge zijn er nog steeds games die dit doel niet halen en toch
PS5 Pro Enhanced mogen heten.
Wie in november 800 euro over heeft, kan PS5 games voortaan met een hogere
resolutie en
framerate spelen. Voorheen moest je vaak kiezen: 4K bij 30 fps, of 1080p bij 60 fps. Maar dankzij een nieuwe grafische kaart en AI upscaling kunnen games op de PS5 Pro vaak 4K bij 60 fps leveren.
Sony noemde in de presentatie ook nog een paar andere voordelen van de PS5 Pro. Sommige games krijgen bijvoorbeeld betere ray-tracing of mooiere textures. Waar Sony alleen niet heel duidelijk voor uitkwam in de presentatie, zo
stelt Tom Warren op Twitter, is dat dat soort verbeteringen genoeg kunnen zijn voor het PS5 Pro Enhanced label.
Daarbij verwijst Warren naar een
artikel dat hij eerder dit jaar publiceerde over de (toen nog onaangekondigde) PS5 Pro. Volgens zijn informatie mogen games PS5 Pro Enhanced heten als ze bijvoorbeeld een hogere resolutie bieden, maar wel op 30 fps blijven draaien. Hetzelfde geldt als games bijvoorbeeld betere ray-tracing krijgen of de framerate omhoog gooien zonder de resolutie te verbeteren.
Als het maar beter is dan op PS5
Het liefst wil Sony games zien die 4K bij 60 fps kunnen leveren. Maar het lijk erop dat ontwikkelaars heel veel andere mogelijkheden hebben om een PS5 Pro Enhanced-label op het hoesje van hun game te krijgen. Als de game maar iets doet dat niet kan op het standaardmodel.
Hoeveel de PS5 Pro-verbeteringen uiteenlopen gaan we in november mogelijk al goed kunnen zien. Zo’n 40 tot 50 games zouden
bij de lancering van de console meteen PS5 Pro Enhanced zijn en die zullen niet allemaal exact dezelfde voordelen hebben. De PS5 Pro lanceert op 7 november.