Xbox Adaptive Controller uitgelegd - Microsofts nieuwste technologie

    Voor de meeste gamers is het de normaalste zaak van de wereld: je schoenen uit, op de blank ploffen en je controller pakken om eens lekker te gaan gamen. Toch zijn er ook mensen die dit niet kunnen, vanwege diverse lichamelijke beperkingen. Voor die gamers is er straks de Xbox Adaptive Controller. In deze special wordt de Xbox Adaptive Controller uitgelegd.

    Microsoft

    Het ontstaan

    In mei van dit jaar kondigde Microsoft de nieuwste controller aan, waarmee mensen die een beperking hebben ook kunnen gamen. Het softwarebedrijf uit Redmond deelde tijdens de E3 mee dat de controller voortkwam uit een Hackathon project bij de organisatie zelf, waar iemand liet zien hoe lastig is het voor teruggekeerde veteranen om te gamen.

    Matt Height is zo'n veteraan en hij toonde hoe lastig het is voor mensen met een beperking, zoals minder zicht, slechter gehoor of een missend lichaamsdeel, om te gamen. Diverse games ondersteunen deze groep niet goed genoeg, maar misschien wel het belangrijkste aspect ontbrak of was bijzonder prijzig: een aangepaste controller.

    Microsoft kwam achter de goede intenties van Height en ging nauw samenwerken met hem, meerdere non-profit organisaties, goede doelen en een grote groep mindervalide gamers om een apparaat te creëren voor die laatstgenoemde groep gamers. Het probleem bij een controller voor zo’n groep is de breedte: sommigen hebben minder zicht of een slechter gehoor, terwijl er ook gamers zijn die hun linker- of rechterhand missen.

    Een allesomvattende controller maken die meerdere mensen uit de mindervalide gamersgroep helpt, wordt dan ook beschouwd als prijzig en vooral erg lastig. Maar het softwarebedrijf heeft tóch een poging gedaan en dat past bij de filosofie van frontman Phil Spencer: “gamen hoort voor iedereen te zijn”.

    Microsoft

    Wat is het?

    De Xbox Adaptive Controller is eigenlijk een groot, grijs toetsenbord met daarop twee gigantische knoppen. Aan de linkerkant van de controller vind je ook de elementen die je op elke hedendaagse Xbox One-controller ziet: een D-pad en de menuknoppen. Microsoft vindt het ontzettend belangrijk dat de Adaptive Controller ook tot de huisstijl van het Xbox-merk behoorde; ziedaar de grijze kleur, terwijl het Xbox-logo linksboven pronkt.

    Met slechts twee grote knoppen op controller komt al snel de vraag: waar zijn de rest van de knoppen? Die vind je op de achterkant van de Xbox Adaptive Controller, maar niet zoals je het verwacht. Daar zitten namelijk 19 ingangen die eigenlijk de input zijn van alle knoppen die jij op een normale Xbox-controller vindt. De Y-knop, de schouderknoppen en zelfs het klikken op de rechteranaloge stick: allemaal is het te vinden op de achterkant.

    Het idee, en de daadwerkelijke uitwerking, van de Xbox Adaptive Controller is simpel: plug een willekeurige accessoire in de desbetreffende poort, mits het een 3.5mm-output heeft, en je kunt aan de slag. Microsoft heeft hard gewerkt om zoveel mogelijk accessoires compatibel te maken voor de Adaptive Controller. Het systeem moet dan ook worden gezien als een soort verzamelpunt voor alle game-accessoires, waarmee minder validen kunnen gamen.

    Bovendien is de controller draadloos en kan hij zonder opgeladen te worden 25 uur mee. Al ligt dit natuurlijk wel aan de hoeveelheid accessoires die je inplugt.

    Microsoft

    Hoe werkt het?

    Tijdens de E3 2018 hadden wij een Wii nunchuck-controller in onze linkerhand en twee vergrote extra knoppen bij onze voeten. Eerst werd aan ons gevraagd of wij wat rondjes wilden rijden in Forza Motorsport 7. Direct viel op hoe intuïtief het rijden aanvoelt met slechts de nunchuck-controller in de hand en twee knoppen voor gasgeven en remmen.

    Vanuit Forza werden we naar de blokkenwereld van Minecraft getransporteerd en daar kwam een element voorbij wat eerder al bij de Xbox Elite-controller werd getoond: het wisselen van profielen. Waar je net gas gaf met de knop onder je rechtervoet, daar is het nu een multifunctionele knop in Minecraft waarmee je kijkt en rondloopt.

    In principe kun je honderden profielen aanmaken voor allerlei games, zodat je niet de accessoires in- en uit hoeft te pluggen als je een ander spel wilt spelen. Microsoft vindt dit ook erg belangrijk en wil niet dat jij telkens jouw speelruimte moet aanpassen, maar dat de ruimte zich aanpast aan jouw wensen.

    Microsoft

    Xbox Adaptive Controller uitgelegd - Gaat levens veranderen

    Bovendien zitten er ook nog twee ‘wild-card’-poorten op de Xbox Adaptive Controller. Deze poorten zitten niet standaard op een Xbox-controller, maar werken meer als een soort shift-knop; houd hem ingedrukt en hij krijgt een andere functie. Dit zagen we vooral bij Minecraft. Als wij de knop normaal indrukten, dan keek je normaal om je heen, maar als je hem langer inhoudt, dan konden we ons wapen gebruiken.

    Dit klinkt misschien lastig en voor velen zal het even wennen zijn, maar binnen de kortste keren wisten wij precies hoe we dit konden afwisselen. Hier viel ons ook op dat Minecraft op andere gebieden was aangepast: springen deed de game automatisch voor ons en de ontwikkelaars vertelden ook trots dat de moeilijkheid van het spel is aangepast. Dit geldt niettemin alleen voor titels die door Microsoft worden geproduceerd.

    Ondanks dat is de Xbox Adaptive Controller een teken hoe Microsoft blijft innoveren en de visie dat gamen voor iedereen is. Een gamecontroller die minder valide mensen kan helpen om weer plezier te krijgen in het spelen van games, terwijl het apparaat zich moeiteloos kan aanpassen aan de wensen en gemakken van iedere gamer. Meerdere game-accessoires kunnen al worden aangesloten op de Adaptive Controller en waarschijnlijk zal Microsoft nog meer spullen toevoegen aan haar lijst.

    De Xbox Adaptive Controller gaat 89 euro kosten en verschijnt in september.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.