Minecraft Story Mode Episode 8 Review - A Journey's End?

Het einde is nabij, of toch niet? De titel van Minecraft Story Mode doet namelijk vermoeden dat een vervolg tot de mogelijkheden behoort en dat er nog wel genoeg ideeën zijn voor meer afleveringen. Of A Journey’s End? een volwaardig einde is voor de serie, lees je in onze Minecraft Story Mode Episode 8 Review.

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat jij de controle hebt over Jesse en diens kliek bestaande uit Ivor, Petra en Lukas. Door de gebeurtenissen uit Access Denied schijnt er eindelijk een uitweg te zijn voor jou en je vrienden en helpt de ‘vriendelijke’ Harper je op weg naar huis. In ieder geval, dat mogen we dan nu hopen.

Minecraft Story Mode Episode 8 Review

Let the games begin!

Die ‘vriendelijke’ Harper duwt je namelijk gelijk in een spelletje waarbij de grond onder je voeten vandaan wordt geslagen. In dit zogenaamde spleef gaat het erom dat je het langst blijft leven, maar door een schokkende gebeurtenis en een fantastische slag van Jesse, wordt het spel stopgezet door de organisatoren.

Wat volgt zijn vreemde blikken op jou als vreemdeling in die wereld, iets wat wij nu wel kennen, en een deal met de opper-organisator genaamd Hadrian die jou weg wil leiden uit diens wereld. Een riedeltje dat je ook al drie afleveringen aanhoort, maar deze keer zal je moeten deelnemen in een soort Hunger Games-achtig toernooi. Een toernooi dat qua opzet spannend en leuk klinkt, maar achteraf gezien erg tegenvalt.

Minecraft Story Mode Episode 8 Review

Heldendaad

Dat tegenvallende element komt door de matige hoeveelheid uitdagingen in de zogenaamde Games. Je eerste potje spleef geldt alleen als opening, met een race en een potje The Walls als vervolg. The Walls klinkt als een enerverend partijtje vechten, maar blijkt vooral een heleboel gepraat met soms wat actie. Het is jammer dat Telltale de plank daar redelijk misslaat.

Dat misslaan doet Telltale niet qua verhaal van A Journey’s End?, maar vanaf minuut één kun je al voorspellen wat er ongeveer gaat gebeuren. Het is het klassieke verhaal van de held, de rebel, die strijdt tegen het oppermachtige regime en alles tegen zich lijkt te hebben. Ondanks dit is de keuze van Telltale om drie nieuwe afleveringen als standalone avonturen uit te brengen een goede keuze geweest en vooral erg verfrissend.

Minecraft Story Mode Episode 8 Review

Einde van een avontuur?

A Journey’s End? valt ook onder de noemer van verfrissend, vooral ten opzichte van de eerste vier afleveringen uit de Minecraft-stal. Toch is het misschien wel de minste aflevering van de nieuwste drie, maar dat komt vooral door het einde. Al vanaf A Portal To Mystery wordt er gezinspeeld op het terugkeren naar huis en hoe het dan verder gaat met de Order of the Stone.

Maar Telltale zelf lijkt ook niet te weten wat het wilt. Het einde lijkt eerder een voorbode te zijn voor een eventueel Minecraft Story Mode seizoen 2 in plaats van dat de deur naar het Minecraft universum wordt gesloten. Iets wat niet per se slecht hoeft te zijn, maar de gekweekte verwachtingen worden absoluut niet vervuld. Hierdoor voelt A Journey’s End? Ook niet aan als een volwaardig einde voor deze reeks.

Minecraft Story Mode Episode 8 Review

Minecraft Story Mode Episode 8 Review – A Journey’s End?

Ongeacht dat einde is Minecraft Story Mode Episode 8 nog wel doorspekt met de typische humor die serie kenmerkt. Het toevoegen van nieuwe afleveringen aan de serie was een goed doordacht idee, waardoor je elke aflevering niet wist wat je kon verwachten. Iets wat helaas niet geldt bij A Journey’s End. De opzet van de Hunger Games-taferelen zijn prima, maar er zijn er veel te weinig. Het is afwachten wat Telltale wil doen met de Minecraft Story Mode serie, maar het einde laat zich wel raden: een eventueel tweede seizoen.

6.5

De plus- en minpunten

• Opzet van de Games is tof