Het is een lastig vraagstuk, maar voordat we daar antwoord op geven lopen we eerst nog even het blokkenschema van Minecraft door. Want het bouwen van je eerste huisje, dat bestaat uit zand en hout, blijft iets unieks. Of je de game nou al honderden uren hebt gespeeld of nog helemaal niet, die eerste paar uren vliegen altijd voorbij.

Minecraft

Keuzes

Heb je de afgelopen jaren onder een paar blokken van steen gelegen en zal dit mogelijk je eerste keer Minecraft worden, dan stap je op het precies het goede moment in. Voor de paar gamers die het concept van Minecraft nog niet kennen, een erg kort lesje: je stapt in een willekeurig gegenereerde wereld waarin alles van blokjes is gemaakt en en al die blokjes kan jij gebruiken om van alles te maken. Aan jou de taak om te doen wat je wilt.

Voordat je helemaal losgaat met allerlei ingewikkelde bouwsels, zal je echter wel eerst de keuze moeten maken of je Survival of Creative modus gaat doen. Een belangrijke keuze. In Survival doe je wat de naam al zegt: overleven. Je wordt dus in een willekeurig gegenereerde wereld gedropt en je kan gaan en staan waar je maar wilt. Naast je hartjesbalk heb je ook een balk met eten, die je gedurende de dag moet bijvullen door te eten.

Naast eten is het belangrijk een eigen huis te bouwen en de hordes aan vijanden te overleven die ’s nachts tevoorschijn komen. Denk hierbij aan een wandelende zombie, een pijlschietend skelet of de beruchte creeper, berucht om zijn 'kracht' om achter jou te sluipen als je druk bezig bent en dan ineens op te blazen. Daar gaat al je harde werk.

Minecraft

Bouwwerken

De diverse vijanden die je in de Survival-modus kan tegenkomen, zullen de eerste nacht misschien schrikbarend zijn, maar na een goed uur is dat wel voorbij. Op dat moment heb je de basiswapens gemaakt, eventueel met enkele uitbreidingen, en kun jij jouw tegenstanders bestoken met genoeg vuurkracht. Natuurlijk blijft die groene griezel. de Creeper, een kracht waarmee je moet uitkijken, want één keer niet goed opletten kan het einde betekenen.

Na je eerste prioriteit - een veilig huisje - te hebben gebouwd, is het tijd om op zoek te gaan naar een eerste grot - of je maakt zelf je eigen mijn, als je dat je voorkeur heeft. Met die grot of mijn probeer je zoveel mogelijk mineralen te vinden, zoals ijzer, goud en diamant. Met deze materialen kan je al snel betere gereedschappen maken en ook diverse soorten harnassen. En daarmee kan je natuurlijk grootsere bouwsels creëren en makkelijker overleven.

Creatief met blokken

Heb je geen zin overlevingspraktijken, dan kan je voor de modus Creative gaan. Deze modus vergt een frisse blik op het landschap en wat je allemaal kunt creëren en laat het hele overlevingsaspect achterwege. Bijna alles in de wereld kan gebruikt worden als bouwmateriaal.

Creëer bijvoorbeeld je eigen wolkenkrabber, King’s Landing uit Game of Thrones of zelfs de Death Star uit Star Wars. De mogelijkheden zijn eindeloos en het enige wat je tegen kan houden, is je eigen creativiteit, waardoor je je gemakkelijk honderden uren met deze ogenschijnlijk simpele game kan vermaken.

Minecraft

Crafting

Het grootste - en eigenlijk enige - minpunt van deze PS4-versie van Minecraft vinden we bij de wapens, de gereedschappen en de vijanden: die zijn niet nieuw. Voor beginners is dit natuurlijk geen enkel probleem, maar voor de veteranen is het jammer dat er geen nieuwe elementen aan de game zijn toegevoegd. Dit is simpelweg hetzelfde Minecraft dat we al jaren kennen.

Je wapens - en natuurlijk ook je woning en dergelijke - kun je overigens wel steeds verder upgraden, wat je doet dankzij het makkelijke craftingmenu en de bijbehorende craftingtafel. Net zoals bij de PlayStation 3-versie zijn Crafting en Inventory weggestopt onder respectievelijk de rondjes- en driehoek knop, wat prima werkt.

Al dat bouwen en upgraden kan je natuurlijk in je eentje doen, maar met een groepje personen is het veel gezelliger en gaat het vooral een stuk sneller. Op de PlayStation 4 kun je via split screen met zijn vieren spelen en online is er zelfs de mogelijkheid om met acht spelers in één wereld rond te lopen. Het meedoen in een andere wereld is ook makkelijk via de simpele lobby.

Minecraft co-op

Minecraft blijft sterk, ook op de PS4

Gamers met de PS3-versie van Minecraft zullen zich misschien afvragen of overstappen naar deze versie een goed idee is. Het antwoord is ja. Minecraft ziet er beter uit en draait 'gewoon' 1080p lekker soepel op 60 frames per seconde. Ook zijn savegames op de PlayStation 3 veilig, aangezien je deze moeiteloos kunt overzetten naar je PlayStation 4-versie. Verwacht dus dezelfde heerlijke ervaring, maar geen nieuwe elementen.

Mocht je Minecraft helemaal nog niet hebben gespeeld, dan is dit het perfecte moment om de bijzondere blokkenwereld binnen te stappen. Want of je nou een echte veteraan bent of het spel voor de eerste keer opstart, Minecraft gaat heel veel uurtjes van jouw leven opslokken. En met een wereld die maar liefst 36 keer groter is dan zijn voorgangers op de oude generatie en meer view-distance heeft, is dit de meest complete versie van Minecraft die je gaat vinden op de consoles.