Wist je dat veel Dragon’s Dogma fans ongelukkig getrouwd zijn?

Article
zondag, 24 maart 2024 om 15:00
dragons dogma dark arisenf1610374700
Uitzonderingen daargelaten hopen veel mensen in hun leven de ware te vinden. Ook in games kun je soms liefde vinden met een ander personage. De originele Dragon’s Dogma gaf spelers ruime keuze en toch waren ze aan het eind van de game vaak ongelukkig getrouwd.
Het is zeker geen standaard onderdeel van alle games, maar met name in RPG’s komt het wel eens voor dat je als speler ook een partner kan vinden in de game. Soms is dat beperkt tot een aantal opties die de game voor je kiest. Maar in Dragon’s Dogma zijn er maar weinig personages die niet je “Beloved” kunnen worden.
Nu denk je vast dat je helemaal zelf kan kiezen wie uiteindelijk je partner is, maar zo eenvoudig is het niet. Sterker nog, door een paar eigenaardigheden van de game was het voor veel spelers, in ieder geval de eerste keer, nogal lastig om de gewenste Beloved te winnen. Als speler heb je er namelijk iets minder controle over dan je zou willen.
dragons dogma 2 wereldf1710257387

Affinity om niks

Om een personage je Beloved te maken, moet diegene een hoge Affinity voor je hebben. Dat is redelijk makkelijk geregeld door bijvoorbeeld cadeautjes te geven of quests voor dat personage te doen. Maar de allermakkelijkste manier om Affinity hoger te maken is door met een NPC te praten. De Affinity neemt op die manier maar weinig toe, maar veel keer één is hetzelfde als één keer veel.
Dat is dan ook precies waar het voor veel mensen misging in Dragon’s Dogma. De personen in de game waar je waarschijnlijk het meeste mee praat zijn namelijk handelaren en winkeliers. Dat heeft zeker voordelen: winkeliers in de game bieden je betere spullen als ze je graag mogen. Maar in de meeste gevallen zullen ze niet de persoon van je dromen zijn.
Je vraagt je misschien af hoe groot het probleem kan zijn? Als je in een ander personage serieus tijd stopt, wat is dan de kans dat een handelaar per ongeluk je beloved wordt? Een stuk groter dan je misschien verwacht: in de verbeterde Dark Arisen-versie van Dragon’s Dogma moest Capcom het moeilijker maken om Affinity op te bouwen met handelaren om te voorkomen dat er per ongeluk een relatie ontstond.
dragons dogma 2 headerf1695647836

Dragon’s Dogma kiest je Beloved voor je

Zelfs als je erg je best doet om geen relatie te krijgen met een handelaar, is het nog niet gezegd dat je Beloved degene is waar je graag een relatie mee had gehad. Het kan namelijk gebeuren dat twee of meer personages evenveel Affinity voor jou hebben op het moment dat de game bepaalt wie je Beloved is. In dat geval kiest de game voor je.
Dat wordt niet gedaan door een dobbelsteen te gooien, maar door degene te nemen die het hoogst op een interne lijst staat. Die is gelukkig niet alfabetisch, dus het lijkt in ieder geval nog een beetje willekeurig, maar ideaal is het niet. Wanneer de game eenmaal gekozen heeft, zit je er ook aan vast. Je ziet het, gelukkig “trouwen” is lastig voor een Arisen.
Het lijkt erop dat Dragon’s Dogma 2 de manier waarop Affinity werkt iets aanpast. Alleen maar praten met iemand lijkt niet veel meer uit te halen. Hopelijk kunnen spelers dit keer beter bepalen met wie ze een romance beginnen.