De verschillen tussen VR en AR - Meerdere realiteiten

Article
zondag, 08 januari 2017 om 9:36
xgn google image
Beide technieken openen werelden die voorheen niet bereikbaar waren, maar de verschillen tussen VR en AR zijn niet altijd even duidelijk. Duik met ons mee de virtuele wereld in en bezoek de verschillende realiteiten, in deze special leggen we ze allemaal uit!
Door technologie zijn we steeds minder afhankelijk van één realiteit. Gamers weten natuurlijk al lang dat je door het spelen van een goede game jezelf in een andere wereld kunt wanen, maar met de opkomst van virtual en augmented reality komt die wereld nóg een stukje dichterbij. Beide technieken veranderen op hun eigen manier de realiteit, maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen VR en AR, en hoe zit het met mixed reality? In deze special leggen we het allemaal uit!

De verschillen tussen VR en AR

Virtual reality, augmented reality en mixed reality zijn technieken die het mogelijk maken om een nieuwe realiteit te creëren, of om objecten toe te voegen aan de realiteit. Hoewel de drie technieken erg veel op elkaar lijken, zijn er toch wel belangrijke onderlinge verschillen. We beginnen met de verschillen tussen VR en AR.
103850

Virtual Reality

Virtual reality is de bekendste van de drie realities. Na het verschijnen van VR-brillen zoals de HTC VIVE en PlayStation VR wordt virtual reality ook steeds meer toegepast binnen games. Al sinds de jaren '90 wordt er steeds meer gesproken over virtual reality als mogelijke verrijking van de game-ervaring. In de loop der jaren verloor het idee steeds meer populariteit en zowel de consument als de gamingindustrie verloor interesse.
Met het verschijnen van de eerste ideeën van de Oculus Rift werd virtual reality langzaam maar zeker weer populairder en de techniek is inmiddels weer vol in de schijnwerpers komen te staan. Om virtual reality te kunnen ervaren, zet de gebruiker een VR-bril op. Deze bril sluit de gebruiker af van de buitenwereld terwijl de virtuele wereld wordt geprojecteerd op het scherm dat zich aan de binnenkant van de bril bevindt.
Het enige dat de gebruiker ziet tijdens het spelen van een VR-game is die virtuele wereld. Tijdens het spelen ben je dan ook volledig afgesloten van de buitenwereld, dit is één van de duideliikste verschillen tussen VR en AR.
De verschillen tussen VR en AR zitten hem dus voornamelijk in de mate waarin de werkelijke wereld nog ervaren wordt. Waar je met virtual reality een virtuele wereld instapt, voegt augmented reality juist objecten toe aan de realiteit. Eén van de belangrijkste verschillen tussen VR en AR is bovendien dat je voor virtual reality een VR-bril gebruikt, terwijl dat voor AR niet per definitie nodig is.
103854

Augmented Reality

Augmented reality, of AR, is een techniek die het mogelijk maakt om objecten toe te voegen aan de echte wereld. Het beste voorbeeld van AR vinden we in Pokémon GO. De game gebruikt AR om overlays toe te voegen aan het beeld dat de camera van je telefoon filmt. Het resultaat is dat je een pokémon in de echte wereld ziet.
Eén van de grootste verschillen tussen VR en AR is dan ook dat AR eigenlijk meer een filter is, die wat toevoegt aan de echte wereld, terwijl VR een nieuwe wereld creëert. Augmented reality betekent zoveel als 'toegevoegde realiteit' en is van de drie technieken die we hier bespreken het makkelijkst toe te passen in games. Het is als het ware gewoon een extra laag informatie, die toegevoegd kan worden aan bewegend beeld.
103855

Mixed Reality

Als laatste hebben we ook nog mixed reality, ook wel MR genoemd. Mixed reality lijkt nog het meest op AR, maar in MR wordt de werkelijke omgeving samengevoegd met de virtuele omgeving. In plaats van objecten te gebruiken die over de realiteit heen worden geprojecteerd, wordt bij MR één virtuele omgeving gemaakt. De virtuele en werkelijke realiteit worden dus als het ware 'gemixt'.
De Microsoft Hololens is een goed voorbeeld van hoe de techniek in de praktijk wordt toegepast. De bril scant de werkelijke omgeving en maakt er een 3D-model van, zo kunnen 3D-objecten aan de werkelijke omgeving toegevoegd worden. Met MR is het mogelijk om objecten van alle kanten te bekijken, in tegenstelling tot de AR overlays zoals in Pokémon GO.
Mocht er ooit MR-ondersteuning komen voor Pokémon GO, dan zou het dus bijvoorbeeld mogelijk zijn om je Pokémon van alle kanten te bekijken. Dit zou in theorie tot interessante gameplaymogelijkheden kunnen leiden, maar vooralsnog is de techniek nog te duur om écht interessant te zijn voor consumenten.
Net als bij de verschillen tussen VR en AR, zijn ook de verschillen tussen AR en MR dus subtiel. Welke techniek dan ook gebruikt wordt voor games, ze openen alledrie nieuwe mogelijkheden voor ontwikkelaars om hun creativiteit kwijt te kunnen in games.

Populair Nieuws