Wat moet in The Witcher 4 beter?

Article
dinsdag, 27 april 2021 om 13:00
the witcher 4 thumbf1614949341
The Witcher 3: Wild Hunt is door veel gamers geliefd en heeft een heel scala Game of the Year-prijzen in de wacht gesleept. Nu weten we ook dat The Witcher 4 eraan komt, maar wat moet er allemaal beter in de sequel?

Verhaal dat niet botst met open wereld

The Witcher-trilogie is bij elk nieuw deel een stukje uitgebreid geworden qua wereld. The Witcher 3: Wild Hunt maakte de grootste sprong, door een complete open wereld te presenteren aan de spelers. Gecombineerd met de diepgaande en vaak duistere lore en quests van de franchise zorgde dat voor een spectaculaire wereld om te verkennen. Wij waren dan vaak ook uren bezig om alle hoekjes en gaatjes af te gaan in een nieuwe regio.
Die drang om alles te verkennen voelde alleen wel heel raar met het oog op de main quest in The Witcher 3. Geralt of Rivia heeft namelijk de opdracht gekregen om zijn surrogaat-dochter Ciri te vinden, die tevens wordt gezocht door de mysterieuze en dodelijke groep ridders genaamd The Wild Hunt. Er zit dus een flinke haast achter de opdracht, wat nogal vreemd voelt wanneer je elk huisje in een dorp afgaat om alle mogelijke loot mee te nemen. In The Witcher 4 zouden dus graag een verhaal zien met iets minder urgentie, zodat een belangrijk gameplay-element niet botst met de belangrijkste opdracht. Al zal dat verhaal sowieso niet zijn met Geralt of Rivia.
the witcher 3 geralt sirensf1618586658

Soepele bewegingen

Wanneer er wordt gesproken over Witchers in de games, boeken of serie, dan worden de jagers omschreven als krijgers die zo soepel zijn als een kat en bewegelijk als water - allemaal te danken aan de mutaties die Witchers ondergaan. In The Witcher 3: Wild Hunt is dat het geval voor Geralt wanneer hij een zwaardslag van een tegenstander ontwijkt of wanneer hij met één soepele beweging een hoofd van de bijbehorende romp scheidt.
De overige tijd in de game is de Witcher alleen zeker niet zo soepel. Zo blijft de witharige protagonist vaak achter objecten steken of is het een hele uitdaging om een kistje te openen. In het derde deel is Geralt ook flink breed geworden, waardoor hij tijdens het rennen zelfs niet bepaald zichzelf voortbeweegt als een panter. Het is nog even afwachten wie de protagonist wordt in The Witcher 4, maar we hopen dat de fantasie van de krijger goed vertaald wordt in het vervolg.
the witcher 3 inventoryf1618586796

Overzichtelijke inventory

Door de jaren heen hebben we veel verschillende manieren gezien waarop ontwikkelaars een inventory hebben verwerkt in hun game. Sommige studio's kiezen voor een simpele lijst, anderen kiezen weer voor een meer complexe manier en dan zijn er weer RPG's die een inventory gewoon compleet achterwege laten. Wat betreft The Witcher 3 heeft CD Projekt RED gekozen voor een vrij opvallende manier.
De Poolse ontwikkelaar heeft namelijk een inventory gemaakt die een mix is van het vakjes-systeem zoals in de Resident Evil games en een 'normale' lijst zoals in The Elder Scrolls V: Skyrim. Bij een vakjes-systeem is er normaal alleen een beperkte ruimte gebaseerd op de grootte van voorwerpen. In The Witcher 3 hebben spelers alleen een oneindige hoeveelheid vakjes, zolang ze maar genoeg gewicht vrij hebben. Samen met alle junk voorwerpen die niks wegen en niet gebruikt kunnen worden voor crafting, zorgt dat voor een flink onoverzichtelijk systeem. Wat ons betreft kan CD Projekt RED beter kiezen voor de ene soort inventory of de andere, maar geen raar hybride systeem.
the witcher 3 wild huntf1579116110

Boss fights met meer mechanieken

Net zoals vele andere RPG's kennen The Witcher games een heel scala aan gevechten met bazen. De wereld is immers gevuld met enorme en dodelijke monsters, die niet zo makkelijk met zich laten afrekenen als een simpele wolf, drowner of soldaat. Wil je de bevolking van een dorp helpen met het slachten van een plaag in de buurt, dan moet je goed voorbereid zijn.
Helaas zijn de uiteindelijke boss fights tegen de verschillende soorten vijanden in The Witcher 3 niet zo diepgaand en uitgebreid als de voorbereiden ons soms doet geloven. Vaak moet je gebruikmaken van één of twee methodes om jezelf te beschermen tegen een unieke aanval of juist een bepaalde Sign gebruiken om de zwakke plek van een baas te misbruiken. Maar de gevechten kennen veelal niet evenveel mechanieken als andere RPG's. Hopelijk kan CD Projekt RED dat element dus beter maken in The Witcher 4.
the witcher 3 special armorf1618587073

Unieke effecten voor unieke gear

The Witcher games hebben een aantal zeer memorabele quests, waarbij je op zoek bent naar of aan het strijden bent voor een uniek stuk gear. Denk bijvoorbeeld aan een legendarisch zwaard dat verloren is geraakt of een harnas dat al decennialang in de handen van een adellijke familie is. In een RPG zal je natuurlijk alleen wel op een gegeven moment afscheid moeten nemen, wanneer je een sterker wapen of betere armor vindt.
In The Witcher 3 gebeurde het alleen ook meermaals dat wanneer je hard bezig was geweest voor een bepaald stuk gear, dat je ondertussen al een betere vervanger had gevonden. Als unieke stukken bepantsering en wapens een bijbehorend uniek effect hebben, dan zal je je veel meer beloond worden voor een uitgebreide quest. Andere RPG's doet dit al vaak in de vorm van legendary gear, een les die CD Projekt RED was ons betreft ook mag leren.