The Witcher 3: Wild Hunt is door veel gamers geliefd en heeft een heel scala Game of the Year-prijzen in de wacht gesleept. Nu weten we ook dat
The Witcher 4 eraan komt, maar wat moet er allemaal beter in de sequel?
Verhaal dat niet botst met open wereld
The Witcher-trilogie is bij elk nieuw deel een stukje uitgebreid geworden qua wereld.
The Witcher 3: Wild Hunt maakte de grootste sprong, door een complete open wereld te presenteren aan de spelers. Gecombineerd met de diepgaande en vaak duistere
lore en
quests van de franchise zorgde dat voor een spectaculaire wereld om te verkennen. Wij waren dan vaak ook uren bezig om alle hoekjes en gaatjes af te gaan in een nieuwe regio.
Die drang om alles te verkennen voelde alleen wel heel raar met het oog op de
main quest in The Witcher 3. Geralt of Rivia heeft namelijk de opdracht gekregen om zijn surrogaat-dochter Ciri te vinden, die tevens wordt gezocht door de mysterieuze en dodelijke groep ridders genaamd The Wild Hunt. Er zit dus een flinke haast achter de opdracht, wat nogal vreemd voelt wanneer je elk huisje in een dorp afgaat om alle mogelijke
loot mee te nemen. In The Witcher 4 zouden dus graag een
verhaal zien met iets minder urgentie, zodat een belangrijk
gameplay-element niet botst met de belangrijkste opdracht. Al zal dat verhaal
sowieso niet zijn met Geralt of Rivia.
Soepele bewegingen
Wanneer er wordt gesproken over Witchers in de games, boeken of serie, dan worden de jagers omschreven als krijgers die zo soepel zijn als een kat en bewegelijk als water - allemaal te danken aan
de mutaties die Witchers ondergaan. In The Witcher 3: Wild Hunt is dat het geval voor Geralt wanneer hij een zwaardslag van een tegenstander ontwijkt of wanneer hij met één soepele beweging een hoofd van de bijbehorende romp scheidt.
De overige tijd in de game is de Witcher alleen zeker niet zo soepel. Zo blijft de witharige protagonist vaak achter objecten steken of is het een hele uitdaging om een kistje te openen. In het derde deel is Geralt ook flink breed geworden, waardoor hij tijdens het rennen zelfs niet bepaald zichzelf voortbeweegt als een panter. Het is nog even afwachten wie de protagonist wordt in The Witcher 4, maar we hopen dat de fantasie van de krijger goed vertaald wordt in het vervolg.
Overzichtelijke inventory
Door de jaren heen hebben we veel verschillende manieren gezien waarop ontwikkelaars een
inventory hebben verwerkt in hun game. Sommige studio's kiezen voor een simpele lijst, anderen kiezen weer voor een meer complexe manier en dan zijn er weer RPG's die een
inventory gewoon compleet achterwege laten. Wat betreft The Witcher 3 heeft
CD Projekt RED gekozen voor een vrij opvallende manier.
De Poolse ontwikkelaar heeft namelijk een
inventory gemaakt die een mix is van het vakjes-systeem zoals i
n de Resident Evil games en een 'normale' lijst zoals in
The Elder Scrolls V: Skyrim. Bij een vakjes-systeem is er normaal alleen een beperkte ruimte gebaseerd op de grootte van voorwerpen. In The Witcher 3 hebben spelers alleen een oneindige hoeveelheid vakjes, zolang ze maar genoeg gewicht vrij hebben. Samen met alle
junk voorwerpen die niks wegen en niet gebruikt kunnen worden voor
crafting, zorgt dat voor een flink onoverzichtelijk systeem. Wat ons betreft kan CD Projekt RED beter kiezen voor de ene soort
inventory of de andere, maar geen raar hybride systeem.
Boss fights met meer mechanieken
Net zoals vele andere RPG's kennen The Witcher games een heel scala aan gevechten met bazen. De wereld is immers gevuld met enorme en dodelijke monsters, die niet zo makkelijk met zich laten afrekenen als een simpele wolf, drowner of soldaat. Wil je de bevolking van een dorp helpen met het slachten van een plaag in de buurt, dan moet je goed voorbereid zijn.
Helaas zijn de uiteindelijke
boss fights tegen de verschillende soorten vijanden in The Witcher 3 niet zo diepgaand en uitgebreid als de voorbereiden ons soms doet geloven. Vaak moet je gebruikmaken van één of twee methodes om jezelf te beschermen tegen een unieke aanval of juist een bepaalde Sign gebruiken om de zwakke plek van een baas te misbruiken. Maar de gevechten kennen veelal niet evenveel mechanieken
als andere RPG's. Hopelijk kan CD Projekt RED dat element dus beter maken in The Witcher 4.
Unieke effecten voor unieke gear
The Witcher games hebben een aantal zeer memorabele quests, waarbij je op zoek bent naar of aan het strijden bent voor een uniek stuk gear. Denk bijvoorbeeld aan een legendarisch zwaard dat verloren is geraakt of een harnas dat al decennialang in de handen van een adellijke familie is. In een RPG zal je natuurlijk alleen wel op een gegeven moment afscheid moeten nemen, wanneer je een sterker wapen of betere armor vindt.
In The Witcher 3 gebeurde het alleen ook meermaals dat wanneer je hard bezig was geweest voor een bepaald stuk
gear, dat je ondertussen al een betere vervanger had gevonden. Als unieke stukken bepantsering en wapens een bijbehorend uniek effect hebben, dan zal je je veel meer beloond worden voor een uitgebreide
quest. Andere RPG's doet dit al vaak in de vorm van
legendary gear,
een les die CD Projekt RED was ons betreft ook mag leren.