Hoe de Shadow of the Tomb Raider gameplay anders is dan Uncharted

Article
zaterdag, 06 oktober 2018 om 11:51
hoe de shadow of the tomb raider gameplay anders is dan uncharted 139832 1
Leg de Shadow of the Tomb Raider gameplay naast die van één van de Uncharted-games en je zou zeggen dat de games veel overeenkomsten hebben. Beide hebben een charmante hoofdpersoon die de wereld doorkruist op zoek naar de geheimen van legendes. Toch zijn er meer verschillen te vinden dan je denkt.
Tegenwoordig zijn Lara Croft en Nathan Drake onder gamers even herkenbare namen en dat is best bijzonder. De Uncharted-games zijn duidelijk geïnspireerd door de oude Tomb Raider games en jaren later met de reboot van Tomb Raider is te zien dat de reboot inspiratie heeft opgedaan van de Uncharted games. Het zijn alleen geen kopieën van elkaar ondanks de overeenkomsten. Er zijn bijvoorbeeld in de Shadow of the Tomb Raider gameplay genoeg verschillen te ontdekken.

Ontdekken vs. volgen

Laten we beginnen met het kijken naar waarin je speelt, namelijk de wereld. Als we naar de Shadow of the Tomb Raider gameplay kijken, zie je al snel dat deze erg verschilt van de Uncharted-games. In Shadow of the Tomb Raider heb je namelijk grote gebieden waarbij je de vrijheid krijgt om deze op je eigen tempo te ontdekken. Elk gebied zit namelijk vol met geheimen, tombes en handige voorwerpen om te gebruiken.
Dit is wel anders bij Uncharted, want daar volg je in de meeste gevallen gewoon de verhaallijn. Die domineert namelijk waar je heen gaat, waarbij er alleen af en toe een verzamelobject te vinden is. Vanaf Uncharted 4: A Thief’s End zijn er wel stappen gemaakt om meer vrijheid te creëren, maar dit is nog lang niet op het niveau van de recente Tomb Raider-games.
Als we namelijk weer kijken naar de Shadow of the Tomb Raider gameplay, kunnen we telkens weer de kaart bekijken. Hierop is te zien hoeveel procent van een gebied afgerond is en de indicatie van die kaart laat zien dat de wereld van Shadow of the Tomb Raider vol zit met geheimen om te ontdekken. In vergelijking bood alleen het Madagaskar-gebied van Uncharted 4: A Thief’s End een vergelijkbaar gebied om te ontdekken.
139833

Shadow of the Tomb Raider gameplay bevat RPG-elementen

Een ander groot verschil met de Uncharted-games is dat bijvoorbeeld de Shadow of the Tomb Raider gameplay daadwerkelijke RPG-elementen bevat. Zo moet je zelf op zoek gaan naar materialen om pijlen voor je boog te maken en als je nieuwe, vrijgespeelde kledingstukken aan wilt trekken, heb je ook de materialen nodig om het te maken. Die materialen moet je eerst nog zoeken in de wereld en verzamelen, iets wat opnieuw laat zien dat Tomb Raider je de wereld wil laten ontdekken.
De RPG-elementen stoppen hier niet, integendeel zelfs. Ze worden alleen nog maar dieper, want alles wat je vindt, kun je gebruiken om je wapens beter te maken. Die betere wapens zorgen er vervolgens voor dat je wat gemakkelijker door de gevechten heen kunt komen.
Wat je daar ook bij helpt is het vaardigheden-systeem, iets wat je ook niet terug zult vinden in de Uncharted-games. Je hebt een volledig menu vol met mogelijke upgrades om Lara sterker en slimmer te maken, terwijl het je ook nog eens meer gameplaymogelijkheden geeft. Van nieuwe aanvallen tot handigheidjes die je het leven een stukje gemakkelijker maken. Het draagt allemaal bij aan de diepgaande ervaring die Shadow of the Tomb Raider te bieden heeft.
139834

Een slimme aanpak

De Shadow of the Tomb Raider gameplay geeft je in tegenstelling tot de Uncharted-games ook de mogelijkheid om gevechten op verschillende manieren aan te pakken. Zo kun je net als in Uncharted-games gevechten aangaan waarbij de kogels je om de oren vliegen, maar kun je ook als een dodelijke sluipmoordenaar te werk gaan. Zo kun je vijanden naar je toe lokken voordat je ze doorboort met je bijl of plaats je een pijl precies tussen de ogen van je vijanden.
Het is weer eens wat anders dan dat je telkens vijanden neer maaien. De makers van Uncharted kregen dit ook door bij het vierde deel, want in A Thief’s End was het voor het eerst wel mogelijk om ook een stille, maar dodelijke tactiek toe te passen. Toch gaat Tomb Raider een stapje verder door het lok-mechanisme. Hierdoor hoef je namelijk niet alleen te wachten tot iemand op je juiste positie staat.
Het mag dan wel zo zijn dat Tomb Raider en Uncharted in vele manieren op elkaar lijken, maar het zijn de bovenstaande manieren die duidelijk maken dat het toch echt twee compleet verschillende games zijn. Je kunt alleen niet ontkennen dat beide games een hoofdpersoon hebben die hordes en hordes aan vijanden om het leven brengen en daardoor geclassificeerd kunnen worden als psychopaat, maar daar kijken we overheen. Shadow of the Tomb Raider is nu uit op PlayStation 4, Xbox One en PC en je kunt in onze Shadow of the Tomb Raider review lezen wat we van de game vonden.

Populair Nieuws