Shadow of the Tomb Raider Review - Een van de beste spellen van het jaar

Review
vrijdag, 14 september 2018 om 11:27
shadow of the tomb raider review 138538f1686731114
Na al flink wat tombes te hebben ontdekt in Tomb Raider en Rise of the Tomb Raider duiken we met Lara de jungle in. Tijdens de Shadow of the Tomb Raider review merkten wij dat deze woeste plek symbool mag staan voor de dood, maar toch een plek is waarin deze game verbazingwekkend goed tot leven komt.
In deze nieuwe game wordt duidelijk dat Lara Croft ook fouten kan maken. In Shadow of the Tomb Raider pak je een dolk uit een tombe weg, zonder te overzien wat de gevolgen hiervan zijn. Al snel blijkt dat je het einde van de wereld in werking hebt laten treden. Een tsunami eist nu enorm veel mensenlevens en er zullen nog meer natuurrampen volgen. Het is aan Lara om snel een manier te vinden om al deze natuurrampen weer te kunnen stoppen.

Spanning en sensatie

Die manier is er, maar daarvoor moet Lara een gevaarlijke reis door de jungle afleggen waarbij haar wegen zich regelmatig kruisen met Trinity. Onze vrouwelijke hoofdrolspeelster heeft het niet zo op deze organisatie, sinds zij weet dat het haar schuld is dat haar vader is vermoord. Uiteindelijk word je ondergedompeld in het spannendste verhaal van de trilogy, die laat zien dat de makers door de delen heen duidelijk sterker zijn geworden in het vertellen van verhalen. Op filmische wijze word je door een levendig verhaal geloodst.
De 15 tot 20 uur durende gameplay van de verhaallijn vliegt aan je voorbij wanneer je tombes doorzoekt, langs muren klautert of vijanden te lijf gaat tijdens verschillende gevechten. Als je een eerder deel uit de trilogie hebt gespeeld, dan valt op dat de formule hetzelfde blijft. Regelmatig probeer je puzzels op te lossen of ontrafel je de geheimen van een nieuwe tombe. Andere momenten moet je zo snel mogelijk wegrennen voor hordes vijanden of aardbeving die zo hevig is dat alles om je heen op het punt van instorten staat.
Shadow of the Tomb Raider review

Alsof het echt gebeurt

Natuurrampen zullen je flink opjagen. Al binnen de eerste paar uur van het spel zal een complete stad worden uitgemoord doordat er een tsunami aan water en modder door de straten spoelt. Terwijl je zelf via afbrokkelende gebouwen naar een veilig hoog punt probeert te klauteren, zie je dat mensen, auto's en gebouwen worden meegesleurd door het water. Het ergste moet daarentegen nog komen, als je recht voor je ogen een kind ziet sterven omdat hij van kilometers hoog in het stromende water valt.
Dit is slechts één van de schokkende dingen waar Shadow of the Tomb Raider je mee zal confronteren. Het verhaal van Shadow of the Tomb Raider is namelijk een stukje duisterder dan we al van de eerdere delen uit deze trilogie kennen. Het verhaal wordt zeer realistisch als de gezichtsuitdrukkingen van personages zo goed zijn uitgewerkt dat het boekdelen spreekt. Dit komt voornamelijk omdat het spel grafisch erg gedetaileerd is.
Shadow of the Tomb Raider review

Zoek dekking!

Deze details merk je goed op wanneer je in deze game door de gevaarlijke jungles van Peru sluipt. Deze plek is gevaarlijk omdat het niet alleen het huis is voor moordlustige roofdieren zoals jaguars, maar ook verschillende expeditieleden van Trinity hier aanwezig zijn omdat zij achter dezelfde artefacten aanzitten als Lara Croft. Regelmatig zijn de vijanden te sterk om met forse kracht aan te kunnen en dan komt deze gameplayvernieuwing om de hoek kijken.
In dit spel word je één met de jungle wanneer Lara zich volledig insmeert met modder om op die manier niet op te vallen tussen de vegetatie. Regelmatig loont het om naar vijanden toe te sluipen om ze vervolgens als een sluipmoordenaar de bosjes in te trekken en koelbloedig van het leven te beroven. Andere momenten klauter je tussen de bomen door om het gif van je pijlen door de aderen van je tegenstanders te laten stromen. Door dat gif worden de vijanden helemaal dol waardoor ze juist elkaar beginnen aan te vallen. Ook kun je vanuit de bomen gemakkelijk op vijanden afspringen of proberen langs ze te sluipen.
Shadow of the Tomb Raider review

Vol in de aanval

Mocht je toch vol in de aanval willen, dan is het handig om de moeilijkheidsgraad van de gevechten op easy te zetten. Dit is een welkome nieuwe functie die je het spel helemaal naar je eigen hand laten zetten. Op easy doen de vijanden minder schade en knal jij ze met je pistool met toch wat meer gemak recht door het hoofd. Doe je dit niet, dan moet je een spel verwachten waarin je beter de confrontatie uit de weg kunt gaan.
Het spel biedt je de mogelijkheid om veel invloed uit te oefenen op de moeilijkheidsgraad doordat je zowel de moeilijkheidsgraad van de gevechten, puzzels als het ontdekken van de wereld aan kunt passen. Op easy geeft het spel aan waar je wel of niet kunt klauteren en kun je zelf bepalen of Lara je zo nu en dan een extra steuntje in de rug geeft bij het oplossen van de verschillende puzzels die je tegen zult komen.
Handig is dat je de moeilijkheidsgraad ook on the go kunt aanpassen. Als je merkt dat het spel te makkelijk wordt dan is het hartstikke makkelijk om toch even de moeilijkheidsgraad een tandje op te schroeven. Andersom kun je ook juist de moeilijkheidsgraad van puzzels omlaag zetten als je na tientallen minuten nog steeds niet door hebt hoe je de olie in een tombe zo kunt laten lopen dat het met één klein vlammetje alles kan laten afbranden.
Shadow of the Tomb Raider review

Geen reden tot verveling

Als je het spel op een gewenste moeilijkheidsgraad hebt doorlopen, dan is het zeker een optie om het spel opnieuw te spelen. Shadow of the Tomb Raider is zo tof dat het na het voltooien van het spel zeker de moeite waard is om alles via de nieuwe New Game Plus modus (een modus waarin je al je wapens, outfits en ontwikkelingen meeneemt naar een nieuwe save file) nog eens mee te maken. Daarnaast zijn er ook nog challenges, collectibles en zijmissies waarbij je extra tombes kunt ontdekken.
Opvallend is ook dat er in dit spel enorme hubs zijn waarbij je met een grote hoeveelheid niet-speelbare personages kunt praten. Doordat er veel detail in de spelwereld zit, voelt alles erg levendig. Mooi is ook dat de spelwereld erg echt aanvoelt doordat veel bewoners in hun oorspronkelijke taal tegen je praten. Als je niet op zoek gaat naar nieuwe dingen om te verzamelen, dan kun je dus je ogen nog uitkijken naar al het detail dat in deze game schuilt.
Shadow of the Tomb Raider Review

Een klein kritiekpunt

Je hoeft je geen enkel moment met deze game te vervelen. Wel kan het voorkomen dat je zo nu en dan een klein beetje gefrustreerd raakt. Op momenten dat jaguars je aanvallen is het lastig om snel je pijl en boog paraat te hebben en goed te mikken. Jammer, want het spel vraagt regelmatig dat je accuraat te werk gaat.
Ook kan het frustrerend zijn wanneer je met je mes een touw door wilt snijden, maar dit ook niet lukt omdat je er net niet goed naast staat. Dan moet je toch die kont van Lara wat draaien om deze keer wel de goede kant op te staan. Dit waren minpunten die we eerder ook al in de Tomb Raider spellen voorbij zagen komen en het is wat jammer dat ze niet zijn verbeterd. Verder is de formule van het spel wat voorspelbaar, maar hierdoor geeft Shadow of the Tomb Raider wel exact wat je na de vorige twee delen van Tomb Raider verlangde.

Shadow of the Tomb Raider review - Game of the Year?

Uiteindelijk is Shadow of the Tomb Raider misschien wel de beste game van de trilogie. Van begin tot einde word je meegenomen in een gaaf avontuur waarbij Lara Croft steeds menselijker wordt. Met een goede balans tussen puzzels, gevechten en ontdekkingstochten waan jij je door een avontuur waarin alles gevaarlijk is. Als je hebt genoten van de eerdere games dan ga je dit ook doen met Shadow of the Tomb Raider!
Lara Croft krijgt met deze game een waardige afsluiter die je naar meer doet verlangen. En wat de toekomst voor Lara ook te bieden heeft, deze game mag zichzelf vast samen met games als God of War tussen één van de beste games van het jaar scharen.
Cijfer: 9