Sekiro Shadows Die Twice Verschillen - Wat doet het anders dan Dark Souls?

    Nog maar even en we kunnen onszelf weer kwellen met een nieuwe game van ontwikkelaar FromSoftware, die bekend is geworden met de Dark Souls-franchise. Maar Sekiro Shadows Die Twice is volgens de ontwikkelaar een heel andere game dan haar voorgangers. Lees in onze Sekiro Shadows Die Twice verschillen special de veranderingen van Dark Souls.

    5. Vreemde berichten op de vloer zijn verdwenen

    Hoewel de Dark Souls-games voornamelijk singleplayer RPG’s zijn blijven andere spelers een constante verschijning in de avonturen. Ze komen tevoorschijn als geesten die zijn gestorven in een andere wereld en laten vreemde berichten achter op de grond, zoals nuttige adviezen of de tip om een dodelijk ravijn in de springen. Daarnaast kunnen andere spelers ook tijdelijk jouw wereld in komen om je te helpen tegen een moeilijke baas of om jouw te vermoorden in naam van een bloeddorstige sekte.

    Sekiro Shadows Die Twice daarentegen is een pure singleplayer game. Dat betekent geen multiplayer-aspecten meer, in welke vorm of functie dan ook. Moeilijke bazen moet je deze keer toch echt helemaal alleen verslaan, maar je avontuur kan ook niet meer verstoord worden door een moordlustige speler. En bovendien is het eindelijk ook mogelijk om de game op pauze te zetten.

    4. Geen Fashion Souls meer

    Naast een heel scala aan verschillende wapens, van zwaarden en knuppels tot hellebaarden, kent de Dark Souls-franchise ook een enorme collectie aan indrukwekkende armor sets. Neem bijvoorbeeld de iconische Knight armor om je ridderfantasie tot werkelijkheid te brengen of trek één van de vele magische robes aan. Alle stukken bepantsering hebben natuurlijk ook hun eigen statistieken en invloed op een bepaalde speelstijl, maar het belangrijkste blijft natuurlijk of het er badass uitziet.

    In Sekiro hebben we te maken met een uitgewerkt personage die dezelfde naam draagt als de game en dat betekent ook dat er zorgvuldig aan zijn uiterlijk is gewerkt. In Sekiro Shadows Die Twice is het dus niet mogelijk om vrijelijk te wisselen tussen verschillende armor sets. Gelukkig in Sekiro niet gehuld in een Hawaii-shirt en wordt het niet veel meer badass dan een mechanische arm met een vlammenwerper erop, toch?

    3. Bewegingsvrijheid

    Geregeld schrikken we nog midden in de nacht wakker van nachtmerries over segmenten in Dark Souls waar je moet springen als in een platformer. Dark Souls staat bekend om de extreem moeilijke bazen en uitdagende vijanden, maar platform-segmenten zijn misschien wel de meest dodelijke stukken in de franchise. Je hebt namelijk de mogelijkheid om te sprinten en springen in Dark Souls, maar het is ontzettend stroef en onhandig.

    Dat is gelukkig verleden tijd met Sekiro Shadows Die Twice en we kunnen nu eindelijke bewegen als een volleerd martial artist. Sekiro kan springen als een balletdanser en sprinten als Usain Bolt, maar met name de grijphaak geeft ongekende bewegingsvrijheid. Met een druk op de knop kan je jezelf optrekken naar een dak, boom of ander hooggelegen object. Wij kunnen niet wachten om rondjes te gaan rennen als een enthousiaste puppy.

    2. Geduld hebben is dodelijk

    Het mantra van Dark Souls is voor veel mensen bekend: heb geduld, leer van je fouten en bestudeer de tegenstander. En dat is ook de sleutel tot succes in Dark Souls, je moet leren om af te wachten en op een veilige manier de aanvallen van de tegenstander te leren, voordat je toe kan slaan op het ultieme moment. Om je vervolgens op tijd terug te trekken en ervoor te zorgen dat je staminabalk niet helemaal leeg is.

    Sekiro Shadows Die Twice wordt dan ook een moeilijke game voor veteranen van de Dark Souls-franchise, want je moet alles vergeten wat je al die jaren hebt geleerd. Initiatief tonen is namelijk het toverwoord in Sekiro, dankzij het nieuwe gevechtssysteem.

    Er is namelijk geen staminabalk meer, dus je kan oneindig rollen en aanvallen, maar in plaats daarvan heeft elk karakter in de game een posture-balk. Wanneer jij of een tegenstander een aanval blokt, dan zal het balkje van diegene zich opvullen en zijn houding verslechteren. Op het moment dat het balkje vol is, kan de ander een vernietigende executie uitvoeren, waardoor het dus enorm belangrijk is om agressief te blijven zodat de posture van de tegenstander niet kan herstellen. Het is een heel andere filosofie dan de voorgaande games en we hebben er zin in om het optimaal te benutten.

    1. Weg met verloren zieltjes

    Het systeem waar de Dark Souls-franchise haar naam aan heeft te danken en die door veel andere games is geadopteerd is natuurlijk het zielen-systeem. Door vijanden te verslaan word je beloond met zielen die je kan gebruiken om te levelen of om wapens, uitrustingen en andere voorwerpen te kopen. Maar het moment dat je het loodje legt verlies je alle zielen en kan je ze ophalen op de plek waar je bent gestorven. Het is één van de meest interessante systemen in games van de afgelopen jaren en één die perfect de meedogenloosheid van de Dark Souls-games tentoonstelt.

    Sekiro Shadows Die Twice is wat dat betreft meer een traditionele actiegame, waar je geld en ervaringspunten verzamelt, maar die je niet kwijtraakt op het moment dat je doodgaat. Sterker nog, je hebt de mogelijkheid om meteen op te staan uit de dood om wraak te nemen op je eigen moordenaars. Het moment dat je permanent sterft zul je weer moeten beginnen vanaf het laatste checkpoint die je hebt gevonden, net zoals de Bonfires in Dark Souls.

    Ook de ervaringspunten die je verzamelt zullen op een andere manier gebruikt worden dan in Dark Souls. Weg zijn de statistieken en in plaats daarvan heb je de mogelijkheid om ze in verschillende vaardigheden te steken en daarmee jouw eigen speelstijl te creëren. Klinkt makkelijk, maar je moet wel eerst de betreffende skill trees ontgrendelen met een bepaald voorwerp en wij gaan er vanuit dat die voorwerpen in de handen zullen zijn van de verschillende eindbazen. Ben je weer klaar voor een heerlijk uitdagend avontuur van FromSoftware?

    Sekiro Shadows Die Twice Verschillen – Alleen in moeilijkheidsgraad nog Dark Souls

    Word je enthousiast van de veranderingen die Sekiro Shadows Die Twice doorvoert? Of had je liever een nieuwe Dark Souls gezien met de klassieke elementen? Laat het ons weten in de comments.

    Sekiro: Shadows Die Twice

    Verkijgbaar vanaf 22 march 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.