Sacred Legends features - vier dingen die je moet weten

Article
vrijdag, 26 augustus 2016 om 12:11
xgn google image
De bekende RPG-serie Sacred krijgt met Sacred Legends nu ook een mobiele versie. Aan de hand van vier Sacred Legends features vertellen wij je alles wat je over dit nieuwe deel moet weten.
Met een vrij simpele besturing en een isometrisch aangezicht in 2,5D-graphics, is Sacred eigenlijk een zeer geschikte game om over te zetten naar een mobiele versie. De fantasy-RPG voldoet met Sacred Legends eindelijk aan een wens die vermoedelijk al jaren bij veel mobile gamers woekert. Ontwikkelaars FISHLABS en Chimera Entertainment voorzien nu in die behoefte.

4. Goed ontworpen interface

Deze de facto lichtere, meer kleurrijke en lineaire versie van Diablo ziet er op iOS niet verkeerd uit. De kleuren spatten van het scherm af en de afwisseling in omgevingen is voldoende. We zagen onder meer een bos, een mijn en een grottenstelsel voorbij komen. Het speelbare gebied in Sacred Legends is behoorlijk groot, met tientallen levels verspreid over allerlei soorten klimaten.
Het basismenu is met één hub met onder meer een winkel, een uitrustingshoek en een verhaalknop goed te doorlopen. Ook verderop in de game, als je je uitrusting en vaardigheden gaat aanpassen, zul je nooit helemaal verdrinken in alle in beeld gesprongen opties.
Linksbovenin staat de levensbalk, rechtsboven zie je een tijdmeter en de pauzeknop staan, linksonder staat het aantal potions en spell scrolls weergegeven en in de hoek rechtsonder zijn je verschillende aanvallen met cooldown-meter in één oogopslag waar te nemen. Naarmate het spel vordert, krijg je steeds meer aanvalsoorten onder je duimen.
96534

3. Auto-play

De honderden gevechten in Sacred Legends, die na afloop altijd met een Victory- of Defeat-scherm en het aantal XP eindigen, staan ingesteld op auto-play. Daarmee bedoelen we dat, zodra er een vijand in beeld komt in deze sidescrolling RPG, de karakters meteen overgaan op aanvallen.
Waar je als speler vooral mee bezig bent, is je HP in de gaten houden, op het juiste moment aanvallen inzetten als een cooldown voorbij is en eventueel uitrusting en opstelling van je personages aanpassen. Het lijkt allemaal lekker weg te spelen en wordt nooit té ingewikkeld voor een mobiele RPG. Het ziet ernaat uit dat je onderweg in de bus, auto, trein of het vliegtuig makkelijk een paar levels kan doorlopen, zonder te veel te hoeven nadenken of plannen.
96535

2. Coole animaties

Rekening houdend met het gegeven dat je niet op een PC of console, maar op een telefoon aan het spelen bent, zijn de animaties in Sacred Legends verre van matig. Met toffe bewegingen als een sprong om een explosie op de grond te ontketenen en een bijna God of War-achtige, verticale aerial finishing move, zul je je op grafisch gebied zeker vermaken met Sacred Legends.
Het jammere is dat deze coole animaties redelijk basale aanvullingen als direct contact missen. Met andere woorden: een ronddraaiende zwaardaanval mag er dan nog zo indrukwekkend uitzien op je kleine schermpje, als deze vervolgens geen vijand raakt, maar hem wel schade berokkent, is de overtuigingskracht van een krachtige aanval weggeëbd.
Ook het feit dat grotere vijanden en eindbazen als 'Gorzon the Oppressor' allesvernietingende klappen uitdelen, maar deze alleen zichtbaar zijn in de dalende levensbalken van je personage en je resterende twee party members, doet afbreuk aan de illusie dat je klappen uitdeelt en incasseert.
96536

1. Heel veel mogelijkheden qua gear

Zoals we eerder noteerden, mag de kwaliteit van de menu's dan wel prima in orde zijn; voor gamers die weinig op hebben met RPG's, zal de hoeveelheid content in Sacred Legends schrikken zijn. Drie verschillende in-game betaalmiddelen; tientallen soorten aanvallen en spells gerangschikt op het level van je character; even zoveel soorten uitrusting van top tot teen waarvan je de statistieken kunt inzien.
Voorts zijn er drie verschillende stadia om je gear te verbeteren: Enhance, Evolve en Forge. Van laag naar hoog worden voorwerpen met deze drie technieken steeds sterker en veelzijdiger verbeterd, maar kosten deze ook meer grondstoffen en valuta. De kunst is zodoende om op het juiste moment de juiste verbetertactiek te gebruiken om je personage op ideale wijze aan te kleden.