Deze technologieën willen we voor de PS5 en Xbox Series X zien!

Article
zondag, 13 juni 2021 om 13:00
ps5 vs xbox series xf1594719334
De next-gen consoles hebben heel wat technologische snufjes in huis in vergelijking met de PS4 en Xbox One. Toch zijn er nog wel een paar nieuwe technologieën die we willen zien voor de PS5 en Xbox Series X.

AMD FidelityFX voor de PS5

AMD komt binnenkort met haar tegenhanger van Nvidia’s DLSS. Veel spelers zijn daar enthousiast over en met reden. DLSS wordt namelijk terecht gezien als een game changer. Met de technologie kan de resolutie omlaag worden gezet, om vervolgens de verloren scherpte weer op te laten vullen door een deep-learning machine. Daarmee kan de framerate drastisch verhoogd worden, zonder dat je daar ook maar iets van kwaliteit voor hoeft in te leveren.
De technologie doen denken aan de checkerboard-techniek die door de PlayStation 4 Pro en Xbox One X werd gebruikt om 1080p te upscalen naar 4K. Het grote verschil is alleen deep-learning, waardoor de kwaliteit niet alleen nu al sterk is verbeterd, maar het in de toekomst alleen nog maar beter wordt. Helemaal nu Nvidia processor-fabrikant ARM heeft overgenomen.
Eigenaren van een AMD videokaart kunnen dus binnenkort ook profiteren van hun eigen ‘DLSS’, genaamd AMD FidelityFX Super Resolution. En niet alleen PC-gamers, maar ook spelers op de Xbox Series X en S. Microsoft heeft bekendgemaakt dat de technologie ook naar de Xbox consoles komt. Als Sony dit ook zal aankondigen voor de PS5 - de console maakt immers ook gebruik van een AMD GPU - dan zullen wij helemaal blij zijn!
resident evil msi mpg artymis 343cqr 6 minf1620207281

FreeSync op alle consoles

Naast DLSS en Ray-Tracing hebben PC gamers de afgelopen jaren nog meer genoten van grote technologische vooruitgangen. En daarbij hebben we het niet alleen over een hogere resolutie en framerate. Eén van de belangrijkste veranderingen die zijn gemaakt op het gebied van monitoren (en in sommige gevallen televisies) is de toevoeging van FreeSync en G-Sync.
Beide technologieën vallen onder adaptive sync. Dat houdt in dat het scherm in kwestie de verversingssnelheid koppelt aan de framerate van de game. Dit zorgt ervoor dat het beeld altijd in sync is. Als dat niet het geval in, dan kan je last krijgen van screen tearing. Daarbij loopt bijvoorbeeld het bovenste gedeelte van het scherm één beeldje voor op het onderste gedeelte, waardoor het lijkt alsof er een scheur ontstaat. Voorheen was de oplossing hiervoor V-Sync, maar dat introduceerde weer allerlei andere problemen.
De PS5 en Xbox Series X gaat steeds meer de kant op van PC’s en dat is ook te merken met FreeSync. De Xbox Series X en S ondersteunen namelijk FreeSync, terwijl de PlayStation 5 variable refresh rate ondersteunt via een HDMI 2.1-kabel en TV. Sony zegt in de toekomst via een update ook FreeSync te ontgrendelen voor de PS5, dus wij hopen dat de Japanse fabrikant dat snel gaat doen.
ps vr headsetf1622794383

Xbox Series X VR-bril

Hoewel soepelere beelden en een hogere framerate zeer welkom is, blijven het vrij conventionele vooruitgangen voor de next-gen consoles. Als we het hebben over veranderingen die écht de volgende generatie inluiden, dan is virtual reality daar een goed voorbeeld van. Er zijn dan ook meerdere bedrijven die daar flink op inzetten, zoals Oculus en HTC.
Op het gebied van VR voor consoles is Sony degene die ver vooruit loopt. Voor de PlayStation 4 werd al de PS VR gelanceerd en het bedrijf werkt nu ook aan de opvolger, die indrukwekkende specificaties krijgt.
Nintendo werkt alleen op minimale wijze met VR, maar Microsoft heeft al helemaal het nakijken. Voor de Xbox Series X is namelijk nog helemaal niks bekend over een VR-bril en volgens een woordvoerder van Microsoft wordt er ook niet aan gewerkt. Maar mogelijk kan het bedrijf samenwerken met een externe partner, om ondersteuning voor de Xbox consoles te regelen. Daar zullen wij absoluut geen nee tegen zeggen!

Populair Nieuws