Update - Xbox Series X en S ondersteunen vanaf nu AMD FidelityFX Super Resolution

News
vrijdag, 25 juni 2021 om 13:30
xbox series xf1637772091
De FidelityFX Super Resolution-technologie van AMD moet de tegenhanger worden van Nvidia’s DLSS. Het is niet alleen een interessante technologie voor PC-gamers, maar ook voor spelers op consoles. Super Resolution komt namelijk ook naar de Xbox Series X en S!

Update - Ondersteuning voor AMD FidelityFX nu gearriveerd

Het was even afwachten vanaf wanneer de Xbox Series X en S ondersteuning zouden krijgen voor AMD FidelityFX Super Resolution. De techologie is namelijk een paar dagen geleden gelanceerd voor bepaalde AMD videokaarten op PC. De next-gen consoles van Microsoft hebben er gelukkig niet lang op moeten wachten. Jason Roland, de directeur van het Xbox Program Management, heeft bekendgemaakt dat de tools nu beschikbaar zijn voor ontwikkelaars op de Xbox Series X en S.

Origineel bericht

De laatste jaren zijn AMD en Nvidia gekomen met veel nieuwe technologieën voor PC. Eén van de bekendste is natuurlijk Ray-Tracing, maar ook G-Sync en FreeSync hebben een enorme impact gemaakt. De nieuwe grote stap die is gezet door Nvidia is DLSS - Deel Learning Super Sampling - wat de framerate van een game drastisch kan verhogen.
AMD komt binnenkort met haar eigen versie van de technologie, genaamd FidelityFX Super Resolution. Eigenaren van een AMD GPU kijken dan ook zeer uit naar 22 juni, want dat is de datum dat de technologie wordt toegevoegd. Eigenaren van een Xbox Series X en S zullen er ook enthousiast door worden, want Microsoft heeft aan IGN bevestigd dat de tech ook naar de next-gen Xbox consoles komt.

Wat is AMD’s Super Resolution precies?

De DLSS en FidelityFX Super Resolution-technologie werken ongeveer hetzelfde en zullen console gamers waarschijnlijk bekend in de oren klinken. Het doel van de technologie is om de resolutie van een game te verlagen, maar de originele resolutie te laten tonen op het scherm. De gaten worden opgevuld door een deep learning-machine, zodat het niet lijkt alsof de resolutie is gedaald. De framerate zal daardoor flink stijgen, zonder dat je daarvoor dus hoeft in te leveren op kwaliteit.
De technologie doet denken aan het checkerboard-systeem dat de PlayStation 4 Pro en Xbox One X gebruiken om een game te upscalen van 1080p naar 4K. Bij die technologie werkte het alleen niet vlekkeloos en was er een merkbaar verschil, wat niet het geval is bij DLSS en Super Resolution. Althans, Super Resolution zal zich eerst nog moeten bewijzen op vanaf 22 juni.
Dit bericht is op 25 juni 2021 bijgewerkt.