Het grote PS5 release plan uitgelegd - Wat gaat Sony doen?

    Voor iedere fan van games is het met dertig graden in de zomer van 2019 al Kerstmis. Sony is namelijk al volop bezig met het teasen van de volgende generatie console die ze ontwikkelen. Zo is nu de strategie voor de PS5 release bekendgemaakt en wat dat precies betekent leggen we hier voor je uit!

    Josh Hallett

    Sinds de lancering van de PlayStation 4 is Sony langzaam maar zeker weer zelfverzekerd geworden na een tegenvallende periode met de PlayStation 3. De PS4 was een reusachtig succesverhaal met op het moment zo’n 100 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd en dat succes wil de Japanse gigant doorzetten met de PlayStation 5 (of wat de naam van de opvolger ook zal worden). Dankzij The Wall Street Journal weten we nu een stukje beter hoe Sony van plan is om de PS5 release te laten verlopen.

    Voor de spelers!

    Net als de met de PlayStation 4 lijkt Sony weer volle bak in te willen zetten op de hardcore gamers. In een recentelijke bijeenkomst binnen het bedrijf zou Kenichiro Yoshida, de CEO van Sony, hebben gezegd dat de PS5 (bij release) een ‘niche product’ is die zich in ieder geval in het begin zal gaan richten op de hardcore gaming markt. Best logisch eigenlijk, want dat was ook het plan bij de PlayStation 4 lancering, zoals je in deze trailer wel ziet, en dat wierp enorm zijn vruchten af.

    Door gelijk de hardcore gamers binnen te slepen weet Sony direct een grote stap te zetten tegenover de concurrentie. Het bedrijf ziet op het moment Microsoft met haar nieuwe Xbox, codenaam Project Scarlett, als een directe concurrent en ziet ook Google Stadia als een mogelijke tegenstander. Dit alleen wel pas op lange termijn zodra het internet beter is en Nintendo wordt niet als een bedreiging gezien vanwege de andere doelgroep die het bedrijf aanspreekt.

    Hoe pak je de hardcore gamers?

    Sony richt zich in het begin dus op de hardcore gamers tijdens de PS5 release, maar hoe trek je die eigenlijk naar je toe? Dat is de vraag waar de Japanse gigant een antwoord op moet vinden en het lijkt erop dat Sony daar al plannen voor heeft. Sony gaat zich namelijk meer richten op de samenwerking met grote AAA-uitgevers, terwijl er ook stevig wordt doorgewerkt aan de portfolio met exclusieve PlayStation games.

    Dit heeft natuurlijk wel een gevolg voor de PS5 release, namelijk dat Sony minder snel de samenwerking aan zal gaan met kleinere ontwikkelaars en indie-studios. Een woordvoerder liet eerder wel weten dat Sony ook nog steeds zal samenwerken met kleinere onafhankelijke studios, maar in hoeverre moet nog blijken. Voor nu lijken de pijlen gericht te zijn op het grote geweld, want dat zijn de games waarvoor gamers een nieuwe console kopen. Dat en natuurlijk die exclusieve titels, iets waar de PlayStation 4 zo bekend om staat.

    Uitbreiden maar!

    Welke PlayStation 5 games Sony op dit moment zelf aan het ontwikkelen is, is op dit moment nog moeilijk te zeggen. Wel zijn er een aantal titels die je kunt verwachten op basis van logisch nadenken, zoals je in ons artikel over de PlayStation 5 games die we willen zien al kon lezen. De kans is alleen vrij groot dat het daar niet bij gaat blijven. Sony heeft nu al een redelijk robuuste line-up aan first-party studios, maar die gaat mogelijk toenemen met de PlayStation 5 release.

    In een interview met Nikkei (vertaald door Gematsu) heeft Jim Ryan, CEO van Sony Interactive Entertainment, laten weten dat het bedrijf overweegt om studios over te nemen. Dit vanwege het belang van de focus op content. Iets wat volgens Ryan belangrijker is dan ooit te voren. Het blijft ook een mysterie welke studios Sony hiervoor op oog heeft, maar het zou niet vreemd zijn aangezien concurrent Microsoft de laatste jaren verschillende studios heeft binnengehengeld om haar portfolio uit te breiden.

    Het PS5 release plan ziet er goed uit

    Al met al draait het uiteindelijk om de games die je wil spelen. Een doorgewinterde Halo-fan zal niet snel voor de nieuwe PlayStation kiezen als ze weten dat Halo Infinite eraan komt met de gloednieuwe console van Xbox. De enige manier om hem op andere gedachten te brengen is door te laten zien dat de concurrent veel meer content heeft die (tijdelijk) exclusief is. Een tactiek die Sony de laatste jaren veel gebruikt.

    Dat lijkt ook de weg te zijn waar Sony nu op af streeft met de PlayStation 5 release op basis van de aankondiging dat ze meer en meer met grote uitgevers in zee willen. Combineer dat met de grotere focus op first-party exclusieve games en de mogelijke uitbreiding van het portfolio en je ziet dat Sony een goede tactiek lijkt te kiezen. Nu alleen nog een antwoord op de vraag wanneer die volgende PlayStation wordt uitgebracht, maar gelukkig hebben we ook een redelijk goed antwoord op wanneer de PS5 release gaat plaatsvinden.

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.