Prey Talos 1 - Een verhelderend interview met de lead designer

Article
zondag, 30 april 2017 om 12:14
xgn google image
Zoals je misschien al wel doorhebt gaat Prey genoeg om het lijf hebben. De setting waar het spel zich afspeelt is dan ook niet bepaald een klein ruimtescheepje. Om meer over deze immense Prey Talos 1 locatie te weten te komen, is één van de belangrijkste scheppers uitgehoord. XGN.nl had een exclusief interview met Ricardo Bare, lead designer van de game!
Arkane Studios, ontwikkelaar van onder andere de Dishonored-serie, staat aan de wieg van Prey. Alhoewel het bedrijf al lang zijn strepen heeft verdiend, moet het toch telkens presteren om een belangrijke schakel binnen de industrie te vormen. XGN.nl kreeg de kans om Ricardo Bare, lead designer van Prey, te interviewen om wat meer over de game te weten te komen.

Het begin van iets nieuws

De geschiedenis van Prey gaat al enkele jaren terug en heeft een aantal verschillende vormen gezien. De game waar je vanaf volgende week kennis mee kan maken heeft dan ook een totaal andere setting van de Prey uit 2006 en het rond 2012 afgelaste project. Deze vernieuwende aanpak schuilt volgens Bare in het feit dat Arkane Studios compleet iets anders wilde neer zetten. Zo waren er al een aantal ideeën naar boven gedreven, die tot de uiteindelijke versie uitmondden.
Het duurde dan ook niet lang voordat Bethesda hier brood in zag, waardoor al snel de naam Prey met het concept verbonden kon worden. Volgens Bare was het dan ook interessant dat het dit keer geen op missie gebaseerde game was, maar een continue "open-spacestation" concept. Vanaf die visie, en de invulling dat het een grote hoeveelheid RPG-elementen moest hebben, ging het opeens hard met de invulling van Prey.
110440

Verloren in de ruimte

Na het spelen van de demo's is te stellen dat Talos 1 flink overweldigend is vanaf de eerste seconde. Volgens Bare is dat ook de bedoeling door het begin zoveel mogelijk drama mee te geven. Dat is alleen niet het enige gevoel dat de studio mee wil geven. Net als bij Dishonored, kunnen de emoties in een rap tempo van euforie naar walging gaan.
Wees dus gewaarschuwd tijdens het exploreren van Talos 1, want veel dingen zijn namelijk niet wat het lijkt. Zo maak je kennis met de Mimics: aliëns die in huis-tuin-keuken objecten kunnen veranderen. Bovendien hanteert de Typhon ook nog andere tactieken, zoals het voortbrengen van menselijke geluiden. Erg luguber, maar het houdt je wel op het puntje van je stoel.
110441

Geen groene mannetjes

Na het zien en bevechten van de Typhon, is er interesse ontstaan over de creatie van dit rare aliënras. Zo zijn het niet de meest doorsnee vijanden die je tijdens het spelen van games tegenkomt. Bare verklaart dit uit de overtuiging dat Arkane Studios iets nieuws moest doen.
Aangezien de oppositie moest passen bij de rest van de setting, werd er voor gekozen om het "niets of niemand vertrouwen"-concept voort te zetten. De aliëns moesten hierbij een soort geesten worden, waarbij diens vormen moeilijk te begrijpen moesten zijn. Bare stelt dat de speler zich altijd af moet vragen wat het precies zijn en wat er in hun brein om gaat.
Toch wilde Arkane er niet alleen maar moordmachines van maken. Zo heeft elk type dat je tegenkomt een doel in het leven en een geheel eigen agenda. Gedurende je reis door Prey Talos 1 kom je er ook achter hoe de ecologie van deze aparte monsters in elkaar steekt.
110442

Het doel van overleven

Dat je gaat wantrouwen aan je perceptie, hoort er allemaal bij. Prey wordt dan ook niet bepaald een makkelijke game, waarbij je met getrokken wapens doorheen vliegt. Munitie is enigszins schaars, vijanden zijn listig en de levensbalk van Morgan Yu is alles behalve oneindig. Toch moet deze survivaltocht volgens Bare voor het iedereen aantrekkelijk en te overleven zijn.
Dat gezegd hebbende, is Prey inderdaad niet in één bepaald hokje in te delen. Zo zijn er verschillende genres aan het spel te koppelen, die zoveel mogelijk mensen bedienen. Een sciencefiction actie game met tonnen aan RPG-elementen en scheuten aan survival horror.
Bare gaat door over het feit dat het hier nog niet mee ophoudt. Zo heeft de game ook een intrigerende manier van verhaalvertelling en weet het de creatieve geest in mensen naar boven te brengen. Hoe meer je op ontdekkingstocht gaat en bereid bent om Talos 1 uit te pluizen, hoe meer je ook te weten zal komen.
110443 1

Geen normale wandeling

Na een hoop informatie over het uitdaging voor de spelers, werd het ook de tijd om vanuit onze kant de bal terug te kaatsen. Het lijkt namelijk sterk dat Arkane Studios qua design op geen enkel punt moeite heeft gehad met de ontwikkeling van het enorme ruimtestation. Het antwoord dat daarop volgde, was eigenlijk totaal onverwacht.
Tijdens je zoektocht naar antwoorden blijf je namelijk niet de hele tijd binnen de "veilige" muren van Talos 1. Het is mogelijk om het bouwsel te verlaten en de ruimte te onderzoeken. Bare geeft aan dat dit een grote open wereld is waarin de speler kan ronddwalen. Maar ontsnappen aan het gevaar doe je in ieder geval niet.
Gedurende je ruimtewandelingen word je veelal vergezeld door Typhon, maar ook door mechanische vijanden. Toch is het het helemaal waard om je bloot te stellen aan het gevaar van het heelal. In deze contreien zijn tevens upgrades te vinden. Alhoewel exploratie grotendeels optioneel blijft, doe je er wel goed aan om er wat tijd in te steken.
110446

Overal opties

Het kon niet gelaten worden om wat typische vragen te stellen die aansluiten op de reputatie die Arkane Studios met Dishonored heeft verkregen. Er was al bekend dat je weer een grote hoeveelheid aan keuzes en opties tot je beschikking krijgt, maar het resultaat hiervan bleef nogal geheimzinnig. Nu blijkt dus dat aan de hand van je acties gedurende de game, je verschillende eindes voor de kiezen krijgt.
Je moet de game dus meerdere keren spelen om daadwerkelijk alles mee te krijgen. Het uitspelen van meerdere playthroughs op één dag gaat je echter niet lukken. Volgens de informatie die Bare wilde delen, was er een groot verschil te zien in de hoeveelheid tijd die de Prey-testers kwijt waren aan een enkele playthrough. Het minimale aantal uren dat hieruit volgde was 16 uur, terwijl het maximale rond het dubbele lag.
Het duurt slechts een week voordat je zelf aan de slag kan met de nieuwe Prey. De game kom namelijk op 5 mei uit voor Xbox One, PS4 en PC. Wil je meer te weten komen over de inhoud van het spel, check dan ook even de Prey mini-site. Meer details kan je natuurlijk wel gebruiken voordat je zelf tegen de Typhon staat te boksen.