Yakuza 0 is al jaren uit, maar beleeft op de Nintendo Switch 2 een nieuw leven. De bekende brawler van Ryu Ga Gotoku Studio verscheen oorspronkelijk tien jaar geleden, maar is terug voor een uitgebreide comeback. In onze Yakuza 0 Director’s Cut Review lees je er alles over.
Over de jaren is er steeds meer liefde ontstaan rondom de
Yakuza-reeks, of hoe deze nu beter bekendstaat: Like a Dragon. Met een nieuw instappunt wist
Yakuza: Lika A Dragon velen te overtuigen met de joviale Ichiban. Op de
Nintendo Switch 2 wordt echter teruggegrepen op de originele cast met een nieuwe editie van Yakuza 0.
Aangevulde prequel
Daarin heb je Kazuma Kiryu en Goro Majima afwisselend onder de knoppen en volg je hun verhalen voorafgaand aan de gebeurtenissen van de oorspronkelijke Yakuza-game. Beide personages belanden in de penarie wegens een conflict rondom de zogeheten “Empty Lot”, een klein maar gewild stukje land midden in Tokyo.
Het verhaal vervolgt zich grotendeels zoals in de eerdere edities van Yakuza 0. Het spel verscheen oorspronkelijk immers op de PlayStation 4 in 2017 (al kwam het spel in Japan al uit in 2015 en toen zelfs nog voor de PS3!). Voor de Director’s Cut is het verhaal wel een beetje uitgebreid in de vorm van een klein half uur aan extra cutscenes.
En dat terwijl het verhaal al geweldig was en een goed instappunt is voor wie Kiryu’s verhaal wil ervaren. Wat ook lekker is, is dat er meer
Engelse voice-overs in het spel zitten. Het is fijn om minder leeswerk te hebben, terwijl je gelijktijdig beter in het verhaal gezogen wordt. En meer luisteren naar Yong Yea als Kiryu en Matthew Mercer als Majima is natuurlijk ook geen straf.
Draait als een zonnetje
Dat de Switch 2-versie van Yakuza 0 ook gelijk de beste versie is om de game te spelen, is tevens heerlijk. Het spel draait in 60 frames per seconde stabiel en dat met een 4K-resolutie. Het knokken met één van de vele delinquenten of andere ongure types voelt hierdoor constant heerlijk, zowel op de tv als in handheld modus.
Ook daarin draait het spel als een zonnetje op het 1080p-scherm. De opzet van de twee open stadsdelen van Tokio en Osaka leent zich uitstekend om snel even de game op te starten voor wat zijmissies, één van de vele minigames of om je virtuele comedyclub te runnen.
Dat neemt niet weg natuurlijk dat het spel wel wat ouder aanvoelt. Het is en blijft een game die is gebouwd op de botten van de PS3-mogelijkheden en dat zie je en voel je wel. De besturing en spelopzet is iets ouder dan je gewend bent van moderne games, maar heeft ook wel weer zo z’n charme.
Raggen in de Raids
De grootste toevoeging aan deze tijdelijke exclusive voor de Nintendo Switch 2 komt in de vorm van een nieuwe modus: Red Light Raid. Daarin kies je één van 60 speelbare personages en kun je samen met drie andere spelers online hordes aan vijanden in elkaar meppen.
Gezien de traditionele Yakuza-games beschikken over beat ‘em up-combat zorgt dit voor een heerlijke chaos, waarbij je na de eerste paar levels pas echt doorkrijgt dat samenwerken met de andere spelers van groot belang is. Op die manier werkt een viertal zich namelijk naar de final stage voor een baasgevecht.
Ondertussen verzamel je geld, waarmee je nieuwe personages kunt vrijspelen om mee te knokken. Net als in de base game kun je met de hard verdiende centjes ook vaardigheden kopen voor de verschillende vechtersbazen.
Yakuza 0 Director’s Cut Review - De definitieve versie
Wie gewacht heeft om het verhaal van Kiryu vanaf het begin te ervaren heeft met Yakuza 0 Director’s Cut de beste versie te pakken. Het verhaal is nog altijd top, uitgebreider dan ooit en nog mooier verzorgt dankzij nieuwe voice-acting. Tel daar een leuke, multiplayer raid-modus bij op en er valt weinig aan te merken op het complete pakket.
Natuurlijk heb je te maken met een game die zo’n tien jaar oud is. Dat voel je wel ondanks dat het spel nu in 60 fps te spelen is en de resolutie naar 4K is opgeschaald. Wie nog een heerlijke JRPG zoekt vol eigenzinnige missies en een pakkend verhaal kiest, kan niet fout gaan met Yakuza 0 Director’s Cut.
8,5