PlayStation Vita: nu al een vroege dood gestorven?

Article
woensdag, 31 oktober 2012 om 18:30
xgn google image
Een paar dagen geleden was er in een nieuwsartikel te lezen dat Satoru Iwata, baas van Nintendo, vindt dat Nintendo vaak te veel titels uitbrengt bij de lancering van nieuwe consoles. Hoewel de uitspraak zich beperkt tot Nintendo, gaat deze uitspraak zeker ook op voor wat betreft Sony's handheld: de PlayStation Vita.
Want wat is er nu precies aan de hand met de PS Vita? Het is een super mooi en stoer apparaat, maar de line-up tot dusver is niet echt over om naar huis te schrijven. Althans, niet als het om exclusieve titels gaat, laat staan gloednieuwe titels.
Spectaculaire launch titels
De PS Vita kwam in Europa uit op 22 februari. Dankzij een mooie actie van Sony had ondergetekende op die dag de handheld in huis voor driehonderd euro. Het 3G-model samen met vijf games. Een mooie aanbieding. De line-up was om je vingers bij af te likken met titels als: Uncharted: Golden Abyss, Lumines: Electronic Symphony en Reality Fighters. De line-up was in ieder geval indrukwekkender dan die van de Nintendo 3DS een jaar eerder.
Daarna tegenvallende titels
Maar daarna ging er toch echt iets fout. Keer op keer verschenen titels die eerder hoge ogen gooiden, maar op het moment zelf behoorlijk tegenvielen. Er werd bijvoorbeeld veel verwacht van Resistance: Burning Skies die uitkwam op 30 mei. De game wist duidelijk de verwachtingen niet waar te maken. Alwin gaf de game een 6,5 in zijn recensie en schreef dat de gameplay niet vernieuwend was en nergens wist te imponeren. Teleurstellend dus. Wel is het een mooi gegeven dat de game soepel bestuurde, wat mogelijkheden biedt voor de toekomst als het gaat om shooters.
Eerdere shooters of actiegames die na de release lieten het afweten op het front van de besturing, zoals Unit 13 (dat toch nog een 7,5 wist binnen te halen) en de launchtitel Army Corps of Hell, waarvan toch ook meer verwacht werd dan de 4 in de recensie.
Gebrek aan games
Toch is het grootste probleem van de de PS Vita iets anders. Er komen te weinig games uit. En vooral het gebrek aan exclusieve titels. De launch line-up was verbluffend met veel titels, maar daarna kwam er af en toe eens wat uit en was het afgelopen zomer helemaal een dode periode. Het lijkt er bijna op alsof Sony er vanuit gaat dat mensen of weinig gamen of enkel de PS Vita als extraatje in huis hebben. Maar Sony, wat nou als mensen hardcore gamer zijn en enkel beschikken over de PS Vita? Juist, dan hebben die mensen een probleem. Dan hadden ze afgelopen zomer alle goede titels al uitgespeeld en is het rijkhalsend uitkijken tot er weer iets nieuws uitkomt.
Sony hoopt dit gat te dichten met grote klappers, zo bleek tijdens de afgelopen E3. Daar werden titels aangekondigd als Killzone Mercenary en Assassin's Creed III: Liberation. Toegegeven: Liberation ziet er indrukwekkend uit. Qua graphics heeft niemand iets te klagen met de Vita. Die titel ligt nu in de winkels, maar tevens is dit een van de weinige titels op dit moment en is het aftellen totdat Killzone Mercenary verschijnt. Super Monkey Ball: Banana Splitz is net uitgekomen, maar die heeft ondergetekende alweer uitgespeeld. Dit is namelijk een korte game, zo simpel is het. Je racet er doorheen. En dan is er nog Smart As, al is de vraag wie daar precies op zit te wachten.
Te weinig exclusiviteit
Iwata heeft gewoon gelijk: veel games lanceren tijdens een launch om daarna gigantisch in de te kakken is geen slimme zet. Het tweede probleem is dus dat er te weinig exclusieve titels zijn. Het lijkt wel bijna alsof third-party ontwikkelaars geen tijd en energie, en vooral geld, in de PS Vita durven te steken. Tijdens de launch verschenen een aantal exclusieve titels, waarvan de leukste Uncharted was. Daarna kregen we in september LittleBigPlanet en waren de goede titels tussendoor games die er ook al waren voor de consoles, zoals Metal Gear Solid HD Collection. Zelf had ik die game al op de Xbox 360, dan heb je notabene een game extra. Overbodig om dan hetzelfde spel nog op de PS Vita te halen.
De redding moet snel komen
De PS Vita kampt dus duidelijk met problemen. Juist omdat het apparaat concurrentie heeft te verduren van smartphones, de 3DS en tablets, is het eigenlijk belangrijker dan ooit om meer geld en energie te steken in het apparaat om te voorkomen dat het een vroege dood sterft. Het is de vraag of Assassin's Creed en Killzone de handheld daarvan nog kunnen redden. Misschien is het al te laat. Laat er snel redding komen, want het is een mooie handheld die het niet verdient nu al game over te zijn.

Populair Nieuws