Nvidia Shadowplay - Streamen was nog nooit zo makkelijk

Article
vrijdag, 13 oktober 2017 om 9:51
xgn google image
Streamen en gameplayvideo’s uploaden naar YouTube zijn tegenwoordig heel normaal binnen het hedendaagse beeld van gaming. Maar niet iedereen heeft zin om meerdere programma’s te installeren om een video te maken. Gelukkig biedt Nvidia Shadowplay een makkelijkere oplossing. Lees hier alles wat je moet weten over de Shadowplay-functie van de videokaartfabrikant.
In deze special behandelen we de drie verschillende functies die Nvidia Shadowplay te bieden heeft. We beginnen met Instant Replay, vervolgens behandelen we Record en tot slot komt de Broadcast-functie aan bod. Om gebruik te kunnen maken van Nvidia Shadowplay moet je een ondersteunde Nvidia GeForce-videokaart in je PC hebben zitten en de Nvidia GeForce Experience-applicatie hebben geïnstalleerd.

Dat briljante moment opnemen met Instant Replay

Ben je in het bezit van een Xbox One of een PlayStation 4, dan zal er vast een belletje gaan rinkelen als de term Instant Replay valt. De consoles van deze generatie hebben namelijk een soortgelijke functie, waarbij het mogelijk is om de laatste vijf (Xbox One) of vijftien (PlayStation 4) minuten op te nemen van de game die je aan het spelen bent. Het is een ideale tool om de hoogtepunten van een avondje gamen vast te leggen, zonder dat je constant aan het opnemen hoeft te zijn.
De Instant Replay-functie van Shadowplay neemt continu de laatste 30 seconden op in de cache, die je kan opslaan door de Experience Overlay te openen met Alt + Z of een bepaalde toets te binden aan de functie. Dat is een stuk minder tijd dan de consoles opnemen, maar de redenatie daarvoor is dat een hoogtepunt in een game over het algemeen vrij kort is en niet vijf of zelfs vijftien minuten duurt.
Een tweede reden voor de kortere tijd is het feit dat Shadowplay in de dezelfde resolutie en framerate (met een maximum van 60 frames per seconde) opneemt als dat je speelt op de PC. Als er constant een kwartier moet worden opgenomen en opgeslagen in de cache in 1440p of zelfs 4K, dan zal dat een enorm veel rekenkracht vereisen, terwijl Nvidia de software zo licht mogelijk wilt houden.
119448

Video’s opnemen in hoge kwaliteit met Nvidia Shadowplay

Het opnemen van de laatste dertig seconden is niet voor iedereen genoeg. Soms wil je een heel potje van een game opnemen, terwijl andere mensen een hele avond gamen willen opnemen en weer anderen maken complete gameplay-walkthroughs voor YouTube. Voor deze doelgroep is de Record-functie bedoeld in Nvidia Shadowplay.
Net zoals Instant Replay kan je de Record-functie aanzetten in de Experience Overlay, waar je ook meteen de instellingen voor de opname kan aanpassen. De maximale resolutie voor het opnemen is eveneens 4K, met een maximale framerate van 60 frames per seconde. Je kan daarnaast ook de bitrate aanpassen - het aantal bits wat er wordt verwerkt per seconde - waarbij een hogere bitrate een hogere kwaliteit oplevert. Let er alleen wel op dat YouTube een eigen bitrate hanteert en je het beste rond de 20 Mbps kan opnemen als je hem naar de videowebsite van Google wilt uploaden.
Het voordeel van Nvidia Shadowplay ten opzichte van andere videosoftware, naast de hoge kwaliteit waarmee je kan uploaden, is de impact die het heeft op je framerate. Of beter gezegd, de impact die het niet heeft op je framerate. Zoals we al eerder zeiden, wil Nvidia de software zo licht mogelijk houden en daar ligt met name de grote kracht van Shadowplay: het verschil in framerate tussen wel of niet opnemen is bijna niet waarneembaar. Dit komt doordat Shadowplay hardware accelerated is, wat betekent dat de software draait op de grafische kaart in plaats van de processor, die het bij games draaien al druk genoeg heeft.
Ter voorbeeld van de kwaliteit hebben we een video gemaakt van een potje in PlayerUnknown’s Battlegrounds en die vervolgens geüpload naar YouTube. De video is bovenaan de pagina te bekijken.
119449

Gemakkelijk streamen met Shadowplay

Video’s opnemen en uploaden naar YouTube is voor veel mensen tegenwoordig alweer een achterhaalde bezigheid. Streamen is wat je in 2017 moet doen om populair en relevant te blijven, als het aan een groot gedeelte van de gamers ligt. Gelukkig kan je met Nvidia Shadowplay ook makkelijk streamen om live een groot publiek te vermaken met populaire games als Overwatch, League of Legends of Counter-Strike.
De grootste concurrent van Shadowplay op het gebied van streaming is Open Broadcaster Software; beter bekend als OBS in de volksmond. Het is sterke software en dankzij de Open Source-aanpak heeft het enorm veel opties, maar daarmee is het ook een vrij complex stukje software. Nvidia Shadowplay probeert met de Broadcast-functies dezelfde belangrijke opties te bieden, maar houdt het tegelijkertijd een stuk duidelijker en makkelijker voor de gebruiker.
De simpelste optie om te streamen via Broadcast is om je account voor de desbetreffende streaming-service - zoals Twitch, YouTube Live of Facebook Live - te linken aan Nvidia Shadowplay, op de Broadcast-knop te drukken en je bent meteen in de lucht. Het werkt enorm snel, het is zo makkelijk als het maar kan zijn en het heeft dezelfde hoge kwaliteit als de andere functies van Nvidia Shadowplay.
Maar puur het gameplaystreamen en eroverheen praten is in veel gevallen niet de kwaliteit die streamers willen bieden. Zo zijn een constant beeld van je gezicht op camera en verschillende overlays geen opvallende verschijningen bij een stream. Sterker nog, het is tegenwoordig de standaard. Met de laatste versie van Shadowplay is het nu ook mogelijk om een camera in het beeld te integreren en custom overlays te maken. Geen enkel excuus dus meer om te gaan streamen!
Maak jij geregeld gebruik van Nvidia Shadowplay? En welke functies gebruik je daarbij allemaal? Als je een mooie video ermee hebt gemaakt, schroom dan ook niet om deze te delen in de comments!